tisdag 19 mars 2013

FJÄRRAN FRÅN FIN FUNKTION

Jag köpte en dvd-spelare för en tid sedan. Den gamla jag hade i sovrummet hade upphört att fungera. Det tillhör kanske inte de allra nödvändigaste behoven här i livet att ha dvd i sovrummet, men det kan ju ändå vara skönt att somna till en gammal svensk långfilm ibland.

Men vanans makt är stor, så jag tyckte det var säkrast att köpa en av samma märke som den jag har i vardagsrummet. Det är svårt att lära gamla hundar sitta, och med tilltagande ålder vill man gärna att knapparna ska vara placerade på samma ställe som på den fjärrkontroll man har vant sig vid.


Men där bet jag mig i tummen, för tror ni inte att dom djävlarna hade hunnit flytta om alla knapparna i alla fall!
På den nya satt power-knappen högst upp till höger i stället för till vänster. Enter och OK hade de placerat nästan högst upp i stället för på mitten av fjärren. Paus och Stop hade de satt ovanför play-tangenten i stället för vid sidan om som på den gamla, och knappen för inspelning höll jag på att inte hitta alls.


Och när jag beklagade mig för bekanta och undrade vad det skulle vara för vits med att ändra på allt detta fick jag svaret:
-Om stenåldersmänniskorna hade varit likadana tröga gamla stötar som du hade hjulet aldrig blivit uppfunnet.

Jag vill inte gärna klaga, men jag har lite svårt för folk som tror att de uppfinner hjulet var gång de ändrar på något som fungerar.
Det kom mig också att tänka på något helt annat men ändå snarlikt, nämligen hur det gick när man flyttade kaffeautomaten på min arbetsplats en gång för några år sedan. Men det ska jag återkomma till senare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar