måndag 24 juni 2013

STOREBROR SER DIG

Den brittiske författaren George Orwell visste ingenting om Facebook och e-post. Ändå är han högaktuell i dessa dagar av avslöjanden om avlyssning av allas vårt privatliv. Här följer ett kapitel om detta ur min bok Mr Pinkertons London med illustrationer av Marian Väpnargård.


Storebror ser dig – utanför Orwells hus!
Ibland överträffas dikten av verkligheten.
Det är mer än sextio år sedan George Orwell gav ut sin skräckskildring från framtiden med titeln 1984. I den beskrivs ett övervakningssamhälle där staten ser dig var du än befinner dig och har ständig kontroll på vad alla medborgare gör genom ett oändligt antal övervakningskameror
Frågan är om Orwell anande hur rätt han skulle få.
Kring hans dåvarande bostad i Islington i norra ,London finns i dag, på en omkrets av 200 meter, inte mindre än 32 övervakningskameror som fångar varje rörelse i området.

Storebro ser dig. Till och med när du står utanför dörren till Orwells forna bostad!
Jag vet för jag har varit där och kollat. Och förmodligen själv fastnat på plåten eller hur man lämpligen ska uttrycka det nu för tiden.
Och anledningen till att jag känner till allt detta är en utredning som gjorts av Londontidningen Evening Standard.och presenterats under rubriken:
Se upp George Orwell, storebror bevakar ditt hus!
Där kan man läsa att Storbritannien i dag har 4,2 miljoner övervakningskameror. Det innebär en på var 14:e invånare – och 20 procent av det totala antalet kameror i världen. Man beräknar att varje person i London fångas av en kamera i snitt 300 gånger om dagen.

När det gäller användning av övervakningskameror är Storbritannien i dag en skrattspegel av Orwells skräckskildring, konstaterar tidningen
På en karta över detta lilla område, ganska långt från de centrala delarna av Londons, har man noggrant prickat in de 32 kamerornas placering.
Men inte nog med det. Man räknar också med att det finns hundratals privata, fjärrstyrda kameror som används för att granska besökare till hem, affärer och kontor i samma område.
Utsikten från Orwells fönster mot en liten park övervakas dygnet runt av två kameror riktade mot trafikljusen i närheten. Husets fasad står under ständig bevakning genom två säkerhetskameror avsedda att övervaka ett konferenscenter men som också fångar varje människa som tittar ut genom Orwells fönster. I en gränd runt hörnet nära Orwells favoritpub Compton Arms registrerar en kamera hos en biluthyrningsfirma också alla som går in och ut från puben.
Och så vidare. Och så vidare.


Efter att ha läst allt detta kände jag naturligtvis att jag måste åka dit och kolla. Jag tog tunnelbanan till stationen Highbury & Islington och klev ut på Upper Street. Efter en stunds letande hittade jag Canonbury Square och när jag kom fram till nummer 27 B upptäckte jag en grön minnesplatta med texten:
Historiskt hus. George Orwell (1903-1950), författare och samhällsskildrare bodde här.
Jag fotograferade skylten, backade en bit bort, tog några bilder på huset ur olika vinklar och kom sedan på att dom som kollar kamerorna kanske undrar vad jag sysslar med.
Ska man vinka åt dem? Ska man le mot kamerorna? Eller ska man bara försöka uppträda naturligt? Kanske skickar dom ut en polisbil för att kolla vad jag har för mig.
Men ingenting hände. Där var helt dött. Jag stod en kvart utanför huset utan att se en enda människa i denna lilla lugna avkrok av huvudstaden.



Sedan promenerade jag tillbaka till tunnelbanestationen och åkte till Notting Hill i en helt annan del av London för jag hade fått en uppgift på att Orwell skulle ha bott där också.
Och mycket riktigt. På fasaden till nummer 22 vid den berömda marknadsgatan Portobello Road hittade jag ännu en skylt, denna gång blå, med texten:
George Orwell, 1903-1950, författare och politisk essäist bodde här.
Om det fanns några övervakningskameror i närheten gick dock inte att se. Men det är kanske inte meningen att de ska synas.

När jag ändå var i trakterna fortsatte jag Portobello Road fram och kom så småningom till korsningen med Westbourne Park Road. Där bodde Hugh Grants rollfigur i filmen Notting Hill bakom en blå dörr. Men damen som bor där på riktigt tröttnade på alla turister som sprang och ringde på och frågade efter Julia Roberts, så hon lät byta ut den mot en svart.
Den blå dörren såldes för 5000 pund på auktion och finns numera som ingång till ett båthus i grevskapet Devon.
Filmens bokhandel är i verkligheten ett antikvariat som ligger bredvid en slakteributik en bit bort. Och bänken från slutscenerna fraktades till andra sidan jordklotet efter att ha köpts av en person i Perth på Australiens västkust.
Allting är förgängligt och inget är vad det ser ut vara. Inte ens om det finns övervakningskameror som fångar en 300 gånger om dagen.


GEORGE ORWELL
George Orwell (1903-1950) var en brittisk författare och journalist, som egentligen hette Eric Arthur Blair. Han är mest känd för Djurfarmen och 1984, två romaner som är kritiska mot totalitära ideologier. På grund av dålig hälsa flyttade Orwell 1946 till det milda klimatet på ön Jura utanför Skottlands kust. Där skrev han under 1948 sitt mest kända verk, en skräckskildring av framtiden som han gav titeln 1984 genom att kasta om de två sista siffrorna i årtalet. Romanen kom ut 1949. Året därpå avled Orwell i London, blott 46 år gammal, på väg till Schweiz för behandling av sin tuberkulos.


Detta var alltså ett utdrag ur min bok Mr Pinkertons London. Ännu finns ett fåtal ex kvar på www.litenupplaga.se (188 kr + 19 kr i frakt). Den kan även rekvireras genom bokhandel, om man ber dem titta i datorn på något som heter Bokrondellen.
Det går också bra att ringa mig på 0522-10599 så tar jag hem och säljer boken fraktfritt inom Uddevalla och signerar den för den som så önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar