måndag 13 oktober 2014

MOT SMÅLANDS JERUSALEM

Det hände sig vid den här tiden för några år sedan att redaktör A hade trummat ihop ett gäng för att åka till Småland och heja fram Jönköpings Södra till en ny seger på den långa vägen tillbaka till Allsvenskan.
Chansen var god enligt redaktör A, trots att det inte längre finns några lirare som Timpa Simonsson.


Med den berömde optikern vid ratten, redaktör A i framsätet samt kåsören och den försynte bankmannen i baksätet anträddes pilgrimsfärden mot Smålands Jerusalem.
En bit bortanför Grästorp vände sig redaktör A till de övriga med frågan:
– Var är vi nu?
 Flakeberg stod det på en skylt, sa optikern.


 Då ska jag testa herrarnas idottskunskaper, sa redaktör A. Kan någon nämna en svensk mästare i fotboll som är född i Flakeberg?
 Jag chansar på Hasse Olsson i GAIS, sa kåsören.
 Förnamnet var rätt, sa redaktör A. Men det ska vara Hasse Karlsson i Djurgården. SM-guld 1959.
Falköping passerades en stund senare, varpå redaktör A sa:
 Nu har jag två frågor på Falköping.
 Då svarar jag Garvis Carlsson obesett på den första, sa kåsören.


 Det är rätt, sa redaktör A. Nu kommer den andra: Nämn en världsmästare som Garvis besegrade i Västergötlands DM i brottning.
 Kan det möjligen vara en ung Bertil Antonsson, sa kåsören.
 Rätt igen, sa redaktör A. Han är omöjlig den pojken.
 Eller så hade jag hört det förut, sa kåsören.
Fortsättning följer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar