tisdag 28 oktober 2014

UDDEVALLAFLICKOR I PARKMILJÖ

Här är tre fotografier på tre Uddevallaflickor från början av 1930-talet som jag hittat i ett av min mors gamla fotoalbum.


”Sörkälleparken 1932” står det på det här kortet, som visar min mamma, ännu inte fyllda 18 år, i ny sommardräkt får man förmoda. Av större intresse för de flesta är kanske ändå bakgrunden, där vi ser hur Södra Drottninggatans bebyggelse slutar med huset med det vackra tornet i hörnet mot Tjärhovsgatan. Till vänster syns ängar och buskar där Packhusgatan och längre bort Göteborgsvägen senare drogs fram. Bakhjulet på en cyklist på väg söderut på Anders Knapes väg skymtar också i bilden vänsterkant. Till höger om mamma ser vi hur en man med ett litet barn i var hand kommer gående mot dammen i parkens mitt.


”Hälsningar med tack för senast. Klara. Augusti 1932” står skrivet på baksidan av det här kortet. Jag förmodar att det är en av min mammas väninnor som har fotograferats i Sörkälleparken med Anders Knapes väg i bakgrunden.



”Märta Myrström 1931” står det på det här fotot av denna unga dam stående i Margretegärdeparken med dåvarande folkskolan skymtande i bakgrunden på den plats där polishuset ligger i dag. Det verkar vara en vacker men inte speciellt varm dag med tanke på klädseln med pälskrage och allt, men personerna på bänkarna i parken ser i alla fall ut att njuta av solskenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar