måndag 5 januari 2015

PUBRUNDA I LONDON

Tog en tur till London. Med i bagaget fanns Årets Ehrenmark från 1980. I kapitlet Pubrunda beskriver kåsören Torsten Ehrenmark hur han på sin promenad med hunden Gäsper passerar inte mindre än tolv pubar utan att gå in på en enda av dem.


Så här skriver han:
"Jag beundrar min karaktär.
Det finns tolv pubar längs den runda jag går med Gäsper varje morgon runt våra kvarter här i Highgate och jag går förbi dem allihop.
I varje fall på söndagarna, för då öppnar de inte förrän klockan 12, så jag hinner hem innan tillfälle ges."


Sedan räknar han upp namnen på alla pubarna och beskriver sin väg på det här viset:
"Vi är 800 meter hemifrån när vi är längst bort på vår runda, men vi går tillbaka i lite snirklar, så det blir väl bortåt två kilometer sammanlagt. Då går vi förbi Wellington, Victoria, The Bull, The Wrestlers, Red Lion and Sun Ye Olde Gate House, The Flask, Prince of Wales, Rose and Crown, The Angel, The Dukes Head, The Woodman och vi kan också kasta en trånande blick mot Old Crown i backen ner mot Holloway, men det blir i så fall tretton pubar och så skulle man kanske inte orka upp för backen igen, så den får vara."


Med ledning av denna beskrivning och med hjälp av Google Maps har jag vandrat i herr Ehrenmarks fotspår och kunnat konstatera att alla pubarna finns kvar.
Och inte heller jag föll för frestelsen att slinka in på någon av dem och ta ett glas.


Men när jag kom till The Flask kunde jag inte låta bli att smyga fram och glänta på dörren för att kolla om där såg likadant ut som när jag var där en gång för många år sedan och fick se den fullaste människa jag någonsin skådat, åtminstone om man bara räknar sådana som har stått på sina ben.
Mer om detta senare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar