söndag 6 mars 2016

I FÄDERS SPÅR MED BLÅBÄRSSOPPA, PAPPERSNÄSDUKAR OCH HOSTMEDICIN

Dagen före Vasaloppet svullnade halsen upp samtidigt som näsan började rinna. Omtöcknad, snuvig och rosslande konstaterade jag att jag hade 38,2 i feber innan jag gick till sängs på kvällen. Det var ett skapligt resultat på 500 meter skridsko förr i världen, men inför Vasaloppet kändes det inte bra.
Det såg ut att bli en jobbig söndag. Hur skulle jag orka det här? Nio mil från Sälen till Mora. På soffan framför teven visserligen men ändå.


För säkerhets skull ställde jag klockan på ringning redan halv sju för att hinna äta frukost i lugn och ro innan det var dags att bädda på soffan i vardagsrummet. Tidsschemat höll och när sändningen började halv åtta kunde jag krypa ner under duntäcket och luta mig tillbaka med fyra fluffiga kuddar bakom nacken, beredd att följa med elitåkarna på färden ner mot Mora.


Vid sidan om det traditionella kaffet, bullarna och Vasaloppsmuggen med blåbärssoppa hade jag laddat med en paket pappersnäsdukar och en flaska hostmedicin på bordet framför teven.
När starten gick och 15 000 åkare skidade i väg var det bara att sträcka ut sig på soffan och ta en klunk hostmedicin och hoppas på det bästa.


Sedan var det dags att snyta sig omsorgsfullt, lägga sig till rätta under täcket och konstatera att norrmannen John Kristian Dahl tog täten och satte full fart uppför första backen.
-Ta det lugnt, tänk på att jag är förkyld, hörde jag mig själv säga samtidigt som jag fick en ny hostattack och var tvungen att sätta mig upp i soffan.


Efter en stund dämpades tempot i täten så pass att jag kunde luta mig tillbaka och fundera på sakernas tillstånd. Till exempet att det inte var mycket som var sig likt från tidigare Vasalopp. Plex finns inte med oss längre och det har man kanske hunnit vänja sig vid, men den här gången hade vi inte ens André Pops att luta oss mot i starten. Han var i Kanada och kommenterade andra skidlopp. Liksom Jakob Hård och Anders Blomqvist.


Dessutom gjorde föret och nysnön att det gick så trögt i täten att elitlöparna låg och lurpassade på varandra långt bak i fältet så att man knappt kände igen en enda av de åkare som teve-kamerorna fångade in.


Det var nästan så man drog en lättnadens suck när man fick se Kalle Moraeus med mikrofon i näven i Smågan. Visserlige har jag alltid tyckt - full av fördomar som jag är - att dalkarlar ska vara långa och magra och seniga och åka skidor. Kalle Moraeus är väl inte direkt prototypen för detta, men det var i alla fall ett ansikte man kände igen.


Strax före Mångsbodarna klev jag upp och värmde lite blåbärssoppa i mikron för den här morgonen orkade jag inte följa traditionen och hälla det i en gryta och ställa på spisen. Om det berodde på detta stilbrott eller på något helt annat vet jag inte, men tillbaka på soffan orkade jag inte hålla mig vaken utan somnade in ungefär i höjd med Risberg.


Strax före Everstberg väcktes jag av helikopterns surrande över kontrollen - eller om det möjligen var mina egna snarkningar. Jag kunde i alla fall konstatera att två norrmän i tigerrandiga trikåer hade kört ifrån de andra med över en minut.


I Oxberg steg jag upp och gick ut i köket och bryggde en kanna extra starkt kaffe för att försöka piggna till så att jag skulle kunna bevaka de svenska intressena. Sedan lyckadess jag hålla mig vaken hela vägen, men det hjälpte ändå inte.


Klungan körde ikapp de båda norrmännen, men även klungan var full av norrmän. Och när 30 man slutligen stormade mot målet nästan allihop i bredd över upploppet var det naturligtvis en norrman som stack fram foten först där också - innan han föll ihop bakom målet så att han fick ta emot segerkramen av kranskullan liggande på rygg.
Och haver man sett på maken. Var det inte samme Dahl som hade varit först redan uppför första backen och sedan nästan inte synts till alls. Vakna John Kristian, du vann!


Inte ens i damklassen blev det svenskt i topp, trots att Britta Johansson-Norgren ledde nästan hela vägen. När hon skulle spurta hem segern var det en massa gubbar i vägen på upploppet så att österrikiskan Smutna hann före under målporten.


Ack ja, ingenting är längre som förut. Det var bättre förr. Till exempel 1953 och tidigare, då bara svenskar fick ställa upp i Vasaloppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar