tisdag 9 augusti 2016

DOPINGMISSTÄNKT MÅNGKAMPARE KNÄCKT AV GROV BORTDÖMNING

Mångkampen mellan kåsören och redaktör S går vidare med oförminskad styrka. I förra avsnittet lämnade vi de båda atleterna mitt uppe i gren nummer två, alltså frågesportsmomentet på uteplatsen vid kåsörens sommarstuga.


Efter fyra av de sju stipulerade ronderna var ställningen exakt lika sedan spelet böljat fram och åter i ett fruktansvärt tempo. När femte omgången skulle börja var kåsören så hes av allt frågeuppläsande och argumenterande att han kände att han behövde friska upp sig med en halstablett för att över huvud taget orka fortsätta matchen. Han tog upp en påse Fishermens Friend ur fickan och började suga på en tablett för att få ordning på halsen.


Hallå där, sa redaktör S, Vad är det du sitter och stoppar i dig?
– En halstablett, sa kåsören.
– Aha, där har vi förklaringen, sa redaktör S. Jag tyckte väl att du hängde med ovanligt länge i år. Det är nog dags att ta dopingprov. Har du tillstånd för dom där?
– Vanliga halstabletter bara, sa kåsören. Som jag köpte på planet hem från Italien.
– Insmugglat dopingmedel alltså, sa redaktör S. Du sitter och smusslar med en skrynklig påse med rysk text under bordet. Har du tagit många av dom där?
– Nu får du ge dig, sa kåsören. Det är din tur att läsa frågor.


Då tog redaktör S upp sitt kort igen och läste:
Vilken svensk kung friade till drottning Elisabet I av England?
– Erik XIV, sa kåsören.
– Hur kan du veta sånt? sa redaktör S.
– Det trodde jag alla kände till, sa kåsören. Och att han fick nobben också.
– Fullständigt värdelöst vetande, sa redaktör S. Gamla kungar och drottningar är tydligen din specialitet. Själv anser jag att Sveriges historia inte är dess konungars utan folkets.
– Jag kan väl inte hjälpa att jag inte vågade annat än att följde med på lektionerna i skolan när jag var liten. Och sedan har det bara fastnat där. Jag kan räkna upp hela svenska regentlängden från Gustav Vasa och framåt med årtal och allt om du vill.
– Bespara mig från det, sa redaktör S.


Spelet fortsatte att bölja fram och åter. Redaktör S hade nu en stark period och ryckte åt sig en liten ledning genom att svara rätt på att Arne Imsens utbrytning ur Pingströrelsen kallades Maranata, att floden Elbe rinner genom Hamburg samt att den rockgrupp som bildades 1964 av bland andra Pete Townshend och Roger Daltrey hette The Who.
Kåsören kontrade med att ta in lite i nästa omgång genom att veta att luftskeppet som fattade eld vid förtöjningen i New Jersey 1937 hette Hindenburg, att gin är en brittisk sädessprit som smaksätts med främst enbär samt att blodbokens blad är röda.


Sedan var det dags igen:
– Nu får du en sån här otrolig kungafråga igen, sa redaktör S och läste:
Vem blev brittisk regent när Edward VIII abdikerade?
– Ja, det vet jag, sa kåsören. Det var han som gifte sig med den frånskilda amerikanskan Wallis Simpson och överlät tronen åt sin bror, alltså George VI, för övrigt farsa till Bettan som regerar i dag.


En stund senare var det redaktör S tur att svara.
– Här får även du en fråga med kunglig anknytning, sa kåsören och läste:
Vilken svensk drottning har fått tre Lapplandskommuner uppkallade efter sig?
Redaktör S tänkte efter en stund och svarade:
– Vilhelmina.
– Är det ditt fullständiga svar, sa kåsören. Drottning Vilhelmina?
– Ja, sa redaktör S.
– Det kan jag tyvärr inte godkänna, sa kåsören, för det var drottning Fredrika, som i och för sig hette både Dorotea och Vilhemina också men det var i andra och tredje namn som det mycket riktigt också står här på kortet.
– Och det kallar du snäll bedömning, sa redaktör S.


I sista omgången när matchen stod och vägde som mest fick kåsören frågan:
Vilken nordisk regent firade 1997 25-årsjubileum som regent?
– Det var en riktig kuggis, sa kåsören, för rent spontant skulle man ju säga våran svenske kung, men om man tänker efter så tillträdde ju han 1973 så det blir bara 24 år. Däremot har jag ett bestämt minne av att vi var några stycken som i januari 1972 satt och drack grogg hemma hos mig när radion meddelade att danske kung Fredrik hade tagit ner skylten. Varpå någon i sällskapet reste sig och gick ut och köpte en påse bröstkarameller av märket Kungen av Danmark för att hedra broderlandets regent. Han bör ha efterträtts av sin dotter Margrethe detta år så mitt svar blir alltså drottning Margrethe av Danmark.



– Är det ditt fullständiga svar, sa redaktör S och såg oväntat nöjd ut.
– Är det något du saknar, sa kåsören.
– Jag vill ha en nummerbeteckning också.
– Jaha, sa kåsören. Jag vet bara att hon som firade 25-årsjubileum 1997 hette Margrethe men om hon ska ha något nummer så borde det vara den första såvida dom inte räknar gamla drottning Margareta som regerade över Sverige, Norge och Danmark efter Kalmarunionen i slutet av1300-talet. Alltså hon som kallades för Kung Byxlös av Albrekt av Mecklenburg men det verkar inte troligt så jag svarar väl Margrethe den första då, eftersom hennes företrädare hette Margareta och inte Margrethe.


– Tyvärr, sa redaktör S. Det är fel. Margrethe den andra ska det vara.
– Så det får jag inte rätt för då, sa kåsören.
– Jag beklagar, sa redaktör S.
– Får jag be om en motivering till det domslutet, sa kåsören.
– Ja, sa redaktör S. Om det till exempel hade frågats efter Karl XII och du svarat bara Karl hade du också fått fel.


– Så du tror att det kan vara risk för förväxling mellan de båda danska regenterna. Att någon skulle kunna inbilla sig att det var drottning Margareta från 1300-talet som firade 25-årsjubileum 1997?
– Det har inte med saken att göra, sa redaktör S. Jag läser bara vad som står på kortet. Rätt ska vara rätt.


Ovanstående intermezzo utspelades alldeles i slutet av tävlingen, och det är nog ingen överdrift att påstå att det var det som avgjorde hela matchen.
Detta blev den helt avgörande frågan och den slutliga knäcken för kåsören. Inte nog med att han gick miste om sin välförtjänta poäng. Han kom dessutom helt ur balans och tappade koncentrationen så till den milda grad att redaktör S till slut stod som segrare med siffrorna 32-30. 
Nu återstod bara att försöka rädda äran i den avslutande minigolfmatchen.



1 kommentar: