fredag 25 november 2016

TAXIRESOR OCH TOALETTBESÖK

Om egendomliga valsituationer i utlandet skulle det handla i dag.
En gång i London för flera år sedan tog jag taxi från hotellet till Victoria Station för att fortsätta med tunnelbanan till flyget på Heathrow.


– Tell you what! sa taxichauffören och vände sig mot mig i baksätet.
Efter en kort konstpaus fortsatte han:
– Det har varit stora förseningar i tågtrafjken den här morgonen. Jag kan köra er till Heathrow för ett bra pris.
Jaha, tänkte jag. Nu står jag plötligt inför två valsituatioer. Dels om jag ska ta tåg eller taxi till flyget, dels om jag ska ha fast pris eller taxameter om jag väljer taxin.
Detta blev mig nästan övermäktigt i den tidiga morgonen.
– Ni ska få ett bra pris, sa taxichauffören när han märkte min tvekan. 50 pund så stänger jag av taxametern.
– Okej, sa jag. Det är taget.


När jag hade betalat och klivit ur bilen ute vid Heathrow upptäckte jag till min förvåning en gammal bekant från Sverige som just steg ur en annan bil.
– Tjenare, sa jag. Åker du taxi till flyget när det finns tunnelbana?
– Jag vet, sa han. Men det här är mycket bekvämare. Taxametern stannade visserligen på 45 pund men det var det värt.


Att bli blåst på fem pund av en taxichaufför kan man väl i alla fall stå ut med.
Betydligt värre var det en gång i Budapest när jag ställdes inför ett val som var nära att knäcka mig. När jag skulle gå på toaletten inne på en restaurang blev jag stående framför två dörrar i slutet av en korridor. På den ena stod Ferfiak, på den andra stod Nök.
Sug på den du, tänker man då. Inget ladies eller gentlemen här inte. Inga symboler i form av kjolar eller byxor, höns eller tuppar, rotborstar eller bananer. Inte en ledtråd så långt ögat når.


Jag minns inte hur länge jag stod där och var nära att pinka på mig medan jag funderade på om jag kunde vara Ferfiak eller Nök. Slutligen räddades jag av en man som kom ut genom den ena dörren och drog upp dragkedjan i gylfen och då vågade jag äntligen gå in.
Jag vill minnas att det var dörren som det stod Ferfiak på men jag är inte helt säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar