måndag 23 januari 2017

EN SPECIELLT UTVALD PERSON

Ibland vet man varken ut eller in. Som när jag stod i ett hörn av Kings Cross Station i London och tittade på folkvimlet.


Då kom en liten luggsliten man fram och sa:
- Excuse me, sir. Kan ni undvara femtio pence?


Många tankar korsade då min skalle. Den första var:
Tänk att han valde just mig bland alla de här människorna. Här inne i den stora stationsbyggnaden befinner sig säkert flera hundra personer just nu, men han gick rakt fram till mig utan att tveka. Ser jag så välbärgad ut? 
Sir sa han också. Han tycker nog att jag verkar vara en riktig herreman.


Sedan besinnade jag mig och funderade vidare:
Eller är det kanske för att jag ser så där lagom beskedlig och bortkommen ut? Den där kan man fråga utan risk. Han verkar dum nog att ge bort pengar. Han ser lite velig ut och verkar inte kunna säga nej i första taget. Honom försöker jag med.
Ibland vet man inte vad man ska tro. Hur ska detta sluta?
Fortsättning följer senare i veckan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar