fredag 27 januari 2017

VÄLSIGNAD AV MYSTISK MAN

I ett hörn av Kings Cross Station i London kom en luggsliten man gående fram mot mig och sa:
- Excuse me, sir. Skulle ni kunna undvara femtio pence?


Den första tanke som slog mig var då varför han valde just mig bland alla de här människorna inne i den stora stationshallen.
Medan jag funerade på det gick det några sekunder. Den luggslitne mannen tittade granskande på mig och uppfattade tydligen tystnaden som tvekan.


Därför tillade han:
- Jag har hamnat i en desperat situation. När jag satt på kaféet där borta och drack en kopp te kom det fram en man och började prata med mig. När han gick därifrån upptäckte jag att jag hade blivit av med min plånbok och nu fattas det femtio pence till tåget hem till Walthamstowe.
Medan han sa detta sänkte han rösten och gick tätt inpå mig. Han luktade sprit, hade bucklig näsa och rörde sig lite rullande med överkroppen som en del gamla boxare gör. Han påminde lite om den gamle kanadensiske tungviktaren George Chuvalo.


Jaha, tänkte jag. Femtio pence är ju inte stort mer än en femma. Det kan jag väl undvara.
Men när jag grävde i byxfickan hittade jag bara två pundmynt, som jag tog upp och synade i handflatan. Och när jag såg hur mannens blick föll på dem tyckte jag det verkade sniket att stoppa tillbaka det ena i fickan. I stället räckte jag över båda till mannen och uttalade en förhoppning om att det skulle räcka till tågbiljetten.


Mannen sken då upp med hela sitt buckliga ansikte och stoppade snabbt pengarna i sin egen ficka. Sedan lade han båda händerna på mina axlar och utbrast:
- God bless you, sir. Gud välsigne er. Ni kommer att få er belöning i himlen.


Sedan ändrade han sig och sa att det kunde gå fortare än så.
- Jag är ofta i de här trakterna och skulle ni behöva hjälp någon gång kan ni lita på mig. Här finns många farliga individer som man får se upp med.
Sedan vände han sig om och försvann snabbt i vimlet, just som två poliser kom gående runt hörnet.


Javisst ja, tänkte jag. Dom har ju kameraövervakning överallt numera. Det har naturligtvis suttit folk i någon sambandscentral och följt hela det här dramat från början till slut. Det är nog bäst att jag också smiter. Annars kanske jag åker dit för att jag har uppmuntrat tiggeriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar