fredag 26 oktober 2018

UPP OCH NER I TILLVARON

Det går upp och ner här i livet sägs det. Aldrig har detta stått så klart för mig som på ett grekiskt hotell en gång i tiden.
Vi bodde högst upp på tionde våningen i ett av Atens hotell. Den första dagen tog vi hissen ner för att gå ut och titta på stan. I höjd med receptionen upptäckte jag att jag hade glömt mina solglasögon på rummet.
Vänta här. Jag är strax tillbaka, sa jag och vände om.

Men nu var det lång kö till hissen så jag fick vänta en stund innan jag kunde börja uppstigningen. Till slut lyckades jag tränga mig in men sedan stannade hissen förstås på nästan varje våningsplan för att släppa av och ta emot passagerare innan jag var uppe igen.
Jag gick till rummet längst bort i korridoren och hämtade glasögonen. När jag skulle åka ner fick jag hissen för mig själv. Skönt att slippa allt folket som ska ut och in på varje våning, tänkte jag belåtet. Nu är jag snart nere igen.


Det var då det började. Just som dörrarna var på väg att glida igen kom en stor amerikan i kortbyxor, hawaiiskjorta och cowboyhatt galopperande runt hörnet i korridoren och sprang in i hissen och höll in stoppknappen. Några sekunder senare kom en nästan exakt kopia av den förstnämnde springande och ropade på bred Texasdialekt:
They are just around the corner now!


Och strax därpå kom mycket riktigt två blåhåriga dollargummor springande runt hörnet med fladdrande klänningar och rasslande armband. De följdes av ytterligare en supertungviktare i kortbyxor samt en blond barbiedocka i trettioårsåldern.
Själv hamnade jag längst in i hissen mellan de två först anlända bjässarnas magar och med blondinens nysprayade hår i ansiktet.


Som krona på verket tände en av jättarna en stor cigarr just som nedstigningen började.

Hur ska detta sluta? Svaret finns i min nya bok, Mr Pinkertons bästa.


Den finns att köpa direkt från förlaget på www.litenupplaga.se/1833
och de stora boksajterna på nätet för cirka 200 kronor inklusive frakt. Den går också att beställa i bokhandel eller så kan man kontakta mig på gujohans@telia.com eller 0522-10599. Jag levererar direkt vid dörren inom Uddevalla tätort eller så kan man komma hem till mig och få boken signerad vid köksbordet. Pris 200 kronor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar