fredag 18 januari 2019

KÅLGÅRDSBERGET 1991

I ett av mina fotoalbum har jag hittat några bilder tagna från Kålgårdsberget 1991. Så vitt jag kan bedöma skulle de nästan lika gärna kunna vara tagna i dag, för jag kan inte upptäcka några större förändringar.


Här ser vi närmast bebyggelsen längs Fredsgatan där den går från Lagmansgatann upp mot berget. Lite längre bort i bild kan man följa Edingsvägens sträckning från postens dåvarande lokaler och västerut mot Spara.


Flyttar vi blicken ännu längre västerut ser vi stadsmotorvägen med sjukhuset i bakgrunden.


Här har kameran riktats norrut. Vid horisonten skymtar Sockertoppen som lär vara den centrala stadens högsta berg med sina 106 meter över havet. Den skarpögde kanske till och med kan urskilja det berömda ”radiodasset” högst upp. Det är alltså den lilla byggnad som jag tror var en radiostation och i händelse av krig skulle stå i förbindelse med den insprängda civilförsvarsanläggningen i Kålgårdsberget.
(Klicka på bilderna så blir de större.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar