måndag 18 mars 2019

DUVORNA I HASSELBACKEN

Att mata fåglarna i Hasselbacken har i flera generationer varit en stor grej för små barn. Eller kanske snarare för deras föräldrar.



På de här bilderna verkar nämligen varken jag eller min kusin Karin speciellt pigga på idén när mamma Ingrid försöker få oss intresserade av duvorna på marken. (Det är jag i svart mössa för den som eventuellt inte känner igen mig.)


Eftersom vi ser ut att vara i två-tre-årsåldern gissar jag att korten, som jag hittat i ett av mina föräldrars efterlämnade album, är knäppta 1946 eller möjligen 1947.



Betydligt intressantare för en nutida betraktare är nog bakgrunden. Dels de gamla husen vid Kungstorgets västra sida som är rivna sedan länge och ersatta med ny bebyggelse och dels området ner mot Hasselbacken som det såg ut en gång i tiden. Där är det väl ingen tvekan om att den nya breda och vackert svängda trappan gör platsen avsevärt mycket trevligare i dag drygt 70 år senare.



Bobåkning stod tydligen också på programmet den här vinterdagen under andra halvan av 40-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar