tisdag 6 augusti 2019

FASANSFULLT SJÖDRAMA NÄRA PUNKTERA ÅRETS MATCH

Årets match på Sunningen mellan kåsören och redaktör S stördes av ett oväntat intermezzo redan innan det första eventet kommit igång.
Knappt hade de båda atleterna hunnit samlas och börjat värma upp inför pilkastningen utanför kåsörens stuga förrän en av grannarna kom och sa:
-Din båt har slitit sig.



Hela dagsprogrammet blev därmed förskjutet. All planering fick läggas om på så sätt att kåsören bytte till badbyxor och grova handskar medan redaktör S erbjöd sig att assistera från bryggan.
-Vilken tur att man har en gammal sjöscout i närheten när sånt här händer, sa kåsören och tillade:
-För det är du väl?
-Oh ja, sa redaktör S. Alltid redo.
-Ja, jag har för mig att du har nämnt det vid något tillfälle. Flera gånger om dan ibland till och med.



Nere vid stranden visade det sig att den lilla ekan hade lyckats rycka loss hela det järnrör som utgjorde förstolpe och nu bara satt fast i aktern där den låg och guppade på det tämligen grunda vattnet..
-Såna här malörer råkade ni väl aldrig ut för i sjöscouterna, sa kåsören.
-Nej, sa redaktör S. Där fick vi lära oss att göra fast båten ordentligt.
-Ser du stolpen nånstans, sa kåsören nerifrån vattnet till den gamle sjöscouten uppe på bryggan.
-Jag spanar, svarade denne. Men den verkar ha drivit i väg.



-Det här känns ju nästan spöklikt. Hur kan den bara försvinna, sa kåsören och började dra in båten mot bryggan, samtidigt som han höll på att snubbla på stolpen där den låg så gott som osynlig under vattenytan.
Han böjde sig ner och tog upp den samt reste den mot bryggan där den gamle sjöscouten rätade upp den. Med gemensamma krafter lyckades de skruva ner den i sjöbotten så att den stod stadigt.
Sedan tog kåsören tag i båten på nytt och började göra fast den men avbröts av en röst från ovan:.
-Den där knuten tror jag inte mycket på, sa den gamle sjöscouten uppifrån bryggan.


-Jag vet, sa kåsören. Men jag kan bara göra riktiga halvslag när jag får trä på snöret uppifrån.
-Så här ska du göra, sa den gamle sjöscouten och böjde sig ner och knöt fast repet och avslutade med någon sorts säkerhetsknut.
-Vad heter den knopen, sa kåsören.
-Det behöver du inte veta, sa den gamle sjöscouten. Men nu tror jag båten ligger fast ett tag till i alla fall.


Efter denna oplanerade och kraftödande uppvärmning vid sidan av det ordinarie programmet var det dags att gå upp till stugan och inleda årets mångkamp med pilkastning.
Fortsättning följer i morgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar