torsdag 8 augusti 2019

VILSE BLAND BOYSENBÄR, HP-SÅS, KINASCHACK OCH ISLANDSHÄSTAR

Efter den inledande pilkastningen i sommarens stora mångkamp på Sunningen hade det nu blivit dags för frågesport från NE-kort, ett event som enligt gammal hävd alltid arrangeras utanför kåsörens stuga.


Det går till så att var och en av de båda atleterna drar fem kort med tio frågor för motståndaren att besvara.
Den som läser frågorna är också enväldig domare när det gäller huruvida svaret ska kunna godkännas eller ej. Detta har gett upphov till många heta diskussioner och ett stort antal hårda ord genom åren.
Nu hade lotten utfallit så att det var kåsörens tur att börja svara medan redaktör S läste frågorna.


Kåsören inledde starkt med två rätta svar på direkten varpå han fick frågan:
Var sitter spegeln på ett rådjur?
-I baken, svarade han tvärsäkert.
-Nja, sa redaktör S. På kortet står runt svansen men jag godkänner det.
-Det är klart du ska göra, sa kåsören.
-Men då förväntar jag mig samma generösa inställning från min mottståndares sida, sa redaktör S..


Spelet gick vidare med kåsören som frågeställare.
Efter vilken byggnad sägs den sötsura HP-såsen ha fått sitt namn?
-Houses of Parlament, sa redaktör S. Men det är ju Big Ben på bilden på flaskan så dom tycker kanske att det ska vara den i stället.
-Och vad är ditt svar, sa kåsören.
-Houses of Parlament, sa redaktör S.
-Och det får du naturligtvis rätt för, sa kåsören.
-Klart jag ska ha, sa redaktör S.
Sedan missade han visserligen att det är Kinda kanal som går mellan Roxen och Åsunden och att det var i modern femkamp som Wille Grut blev olympisk mästare 1948 men matchen stod fortfarande och vägde.


Båda atleterna började nu svettas ymnigt där de satt i sommarvärmen på var sin sida om bordet och fixerade varandra i väntan på motståndarens nästa drag. Stämningen var så förtätad att det nästan gick att ta på den.
I tredje omgången av fem ryckte kåsören åt sig ledningen genom att klara fem rätt mot bara ett för redaktör S.
Det skedde efter frågor som Vad heter den tecknade TV-serie som utspelar sig i Grottköping, tätt följd av Vilken svensk har slagit fyra världsrekord på 3000 meter hinder samt Vilken fransk statsman blev president 1959?
Kåsören hann knappt svara Familjen Flinta, Anders Gärderud och Charles de Gaulle förrän redaktör S suckade:
-Det är ju inte klokt så lätta frågor du får.


Själv hade han att svara på Vilket sällskapsspel spelas på ett bräde i form av en sexuddig stjärna med 127 hål plus Vilken nazist blev chefsläkare i Auschwitz 1943 samt Vilken författare och journalist skrev under signaturen Jolo?
-Det var väl ungefär lika billiga poäng att kamma hem för dig, sa kåsören sedan redaktr S raskt svarat Kinaschack, Mengele och Jan Olof Olsson.
-Du kan väl inte jämföra Mengele med Gärderud, sa redaktör S.
-Nej, sa kåsören. Det vore väl taskigt mot Gärderud.


Sedan kåsören lyckats glänsa med att det var Magdalena Forsberg som fick Jerringpriset 1998 och att varanen använder tungan för att samla in doftpartiklar suckade redaktör S djupt en gång till och sa:
-Vilka löjligt enkla frågor du får. Och här kommer en ännu lättare: Vad för slags djur har en gångart som kallas tölt.
-Tölt, sa kåsören, Har jag aldrig hört talas om, Menar du att man borde känna till sånt. Hade du kunnat det?
-Självklart, sa redaktör S. Det vet väl alla människor vad tölt är.
-Då gissar jag på en älg, sa kåsören.
-Nej, nej, nej, sa redaktör S. Det är ju islandshästen som töltar fram. Nu får du skärpa dig.


Sedan var det lugnt ett tag tills redaktör S fick frågan:
Vilka två vanliga bär ska man korsa för att få fram bäret Tayberry, som också kallas Boysenbär?
-Blåbär och hallon, sa redaktör S.
-Det kan jag inte godkänna, sa kåsören. På kortet står björnbär och hallon.
-Det var hälften rätt i alla fall, sa redaktör S. Ett halvt rätt kan jag väl få?
-Vi har inga halva rätt, sa kåsören.
-Då borde vi införa det, sa redaktör S.
-Nej, sa kåsören. Vi kan inte ändra reglerna mitt under matchen.


Kåsören hade nu tagit en klar ledning och verkade vara på väg mot en säker seger. Ändå hettade matchen till ordentligt i sista omgången när redaktör S fick frågan:
Vilken brittisk grupp gjorde rock-klassikern ”Stairway to Heaven” 1971?
-Åååh, det vet jag ju, sa redaktör S.
-Får jag höra då, sa kåsören.
-Jag måste ha betänketid, sa redaktör S. Nu är det allvar. Det här får jag inte missa.
-Fortsätt tänka bara, sa kåsören.
-Såna här hjärnsläpp kan man få ibland, sa redaktör S. Jag ser dom framför mig. Vänta lite bara så kommer det
-Jag väntar, sa kåsören.
Tiden gick och slutligen sa redaktör S:
-Nää, du får säga det.
-Led Zeppelin sa kåsören.


-Jaaa, det är klart, sa redaktör S.
Sedan tittade han allvarligt på kåsören och fortsatte:
-Detta får du inte berätta för någon.
-Vilket då, sa kåsören.
-Att jag inte kunde Led Zeppelin, sa redaktör S.
-Det gör väl inget, sa kåsören.
-Det är ju en skam, sa redaktör S. Ingen får veta detta.
-Det är väl ingen som bryr sig om det, sa kåsören.
-Jag skäms, sa redaktör S. Du får aldrig berätta detta för någon. Lova det!


-Äsch, sa kåsören. Jag tyckte det var mycket värre att du inte kunde att det var i modern femkamp som Wille Grut vann OS-guld 1948.
Därmed var det dags att summera årets frågesport som kåsören vann med siffrorna 20-15. Ställningen i trekampen var utjämnad till 1-1 och den avslutande bangolfen skulle nu bli helt avgörande.
Följ den spännande finalen i morgon i denna blogg.


1 kommentar: