tisdag 9 mars 2021

ANNA KÄRNELLS SPECERIAFFÄR


Hösten 1930 står det på baksidan av det här kortet. Då var min mor 16 år och det verkar vara hon som står till höger i ljus klänning. Vem den andra flickan är vet jag inte. De befinner sig i alla fall framför mammas barndomshem på Sörkällegatan 4 och jag känner mycket väl igen den stora häcken som omger huset och som jag fick vara med och klippa när jag växte upp på 50-talet.
På Sörkällegatans fortsättning åt nordost ser man telefonstolparna med sina luftledningar och på andra sidan gatan ett stort trähus som är borta sedan länge.
På skylten som sticker ut över gatan från mormor och morfars hus står: ”Anna Kärnell Speceriaffär”. Det var min mormor som drev en liten affär i husets bottenvåning med ingång direkt från gatan. Så vitt jag vet upphörde verksamheten längre fram på 1930-talet, då en kooperativ affär startades runt hörnet längre ner på Södra Drottninggatan.

(Klicka på bilden så blir den större.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar