måndag 15 maj 2023

LEKANDE BARN PÅ SUNNINGEN

 


När jag hittade det här kortet i ett gammalt fotoalbum begrep jag först inte vad det handlade om annat än att det var taget på berget utanför dörren till vår sommarstuga på Sunningen. Först trodde jag att syster Birgitta och kusin Maj-Lis hade lyckats övertala den sexårige gossen att vara med och leka affär, men när jag tittar närmare ser jag att det ligger en tändstickask på den runda stenen som ibland användes som bord. I den lilla vita lådan bredvid gissar jag att det finns modellera som var en ny upplevelse för oss barn så här åren kring 1950. Tändstickorna hade vi som ben till de djurkroppar vi formade med leran på samma sätt som vi tidigare hade använt grankottar som kor och hästar med tändsticksben. Det verkar också som om jag har gjort mig en pipa av modellera och stuckit i munnen när vår far kommit med kameran för att fotografera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar