Att
byta däck på bilen i ett smalt garage är en komplicerad historia
värdig en cirkusartist. Ett annat mandomsprov är att hålla reda på
däcken, speciellt om man som jag har två uppsättningar vinterdäck.
Efter
att ha skjutit upp denna process i det längsta tog jag till slut
fram domkraften, riktade in den vid vänster bakhjul, drog av
navkapseln, lättade på skruvarna, hissade upp bilen, lossade
skruvarna, lyfte av hjulet, rullade fram det nya hjulet, passade in
det, fettade in skruvarna, satte i dem, sänkte ner bilen, drog fast
skruvarna ordentligt och tryckte dit navkapseln.
Sedan
gjorde jag likadant på vänster fram, varpå jag körde ut bilen ur
garaget, backade in den igen och gjorde om hela proceduren på höger
bak och höger fram.
Jag
svettades ymnigt och kände hur det började gå runt i skallen.
Lossa skruvar, hissa upp, lyfta av, fetta in, skruva fast och sänka ner, upprepade jag för mig själv medan svetten rann ocb armarna
slaknade.
När
jag var klar kände jag mig i alla fall väldigt nöjd, men det
varade bara en kort stund. Sedan upptäckte jag att det inte fanns
några dubb kvar på ett av de uppstaplade vinterdäcken som jag just
tagit loss från bilen!
Detta
är otroligt, tänkte jag, Hur kan dubben slitas ner fullstänigt på
det ena däcket men inte på de tre andra. Snacka om usel kvalitet alltså!
Sedan
gick den kusliga sanningen upp för mig. Medan jag hade legat på
alla fyra och svettats som värst på garagegolvet hade jag tydligen
blandat ihop däcken. Det vinterdäck jag monterade bort på höger
bak hade jag satt på höger fram, så nu hade jag tre sommardäck
och ett vinterdäck på bilen plus tre vinterdäck och ett
sommardäck i den ena stapeln i garaget och fyra vinterdäck i den
andra.
Till
mitt försvar vill jag framhålla att jag genast bytte ut de
förväxlade däcken igen. Men det är ändå med stor tvekan jag
avslöjar denna ytterst pinsamma historia.
Nu
fattas det bara att det börjar snöa, så att jag måste göra om
hela operationen också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar