fredag 22 maj 2015

LEVANDE PYRAMID PÅ SUNNINGEN

Frisksportrörelsen svepte fram över Sverige på 1920- och 30-talet. Många lärde sig behärska sin kropp genom gymnastiken. Att stå på händer, slå flick-flack och göra volter var populärt, och varje grabb med självaktning skulle kunna ”göra en handstans”.
Min farfar Johan Johansson var en av de första som byggde sommarstuga på Sunningen på 1930-talet. Där höll hans söner till och gymnastiserade på stränderna.


Här har tre unga män roat sig med att göra en levande pyramid på stranden bort mot Unda. Överst min far Sven Johansson, stående på axlar tilllhörande hans bror Axel (till höger) och en för mig okänd kamrat till dem. Både pappa Sven och farbror Axel ingick i den svenska gymnastiktruppen till OS i Berlin 1936.


Handstans på berget i viken innanför Rödberget på Sunningen. Rakt över där min far står på händerna går i dag Uddevallabron.


Lite längre ner vid vattnet låg den stuga som min farfar byggde och mina föräldrar så småningom övertog. Den här bilden är från slutet av 30-talet och visar mamma Ingrid till höger och hennes syster Astrid samt Astrids man Thorsten. Stugan stod kvar till 1996, då den löstes in av Vägverket och revs eftersom den låg i vägen för Uddevallabron.
(För att se fler gamla Uddevallabilder, skriv in Uddevalla i rutan uppe till vänster och tryck Enter.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar