onsdag 6 april 2016

DET STORA KLIPPET

Det stora klippet vid den här årstiden börjar för min del med att jag tar fram sekatören och stora häcksaxen samt kollar så att dessa inte har förlorat något av skärpan från förra året.
Sedan bär jag ut den gamla trappstegen och ställer mig på den och börjar klippa de fem almar som står i en rad ut mot gatan på min tomt.


Ibland uppträder jag inför stor publik.
– Jaså, nu är det dags igen, säger folk som går förbi.
– Ja, nu är det vår, säger jag.
– Det ser jobbigt ut det där, påpekar någon.
– Man vänjer sig, svarar jag.
– Vad är det för träd egentligen? undrar andra.
– Almar, svarar jag men jag är inte riktigt säker.


Han som jag en gång köpte huset av påstod det, och det är det enda jag har att gå efter,
Men ibland möts jag av invändningar.
– Almar ser väl inte ut på det viset, säger någon.
– Jag undrar om det inte är popplar, hävdar en annan.
– Det kan vara en speciellt framodlad form av pil, föreslår en tredje.


Mina kunskaper i botanik är begränsade och jag ger egentligen blanka fasen i vad det är för sorts träd. För mig handlar det enbart om det praktiska arbetet och att så snabbt som möjligt bli klar med det.
Ny klipprapport följer.

1 kommentar: