måndag 3 april 2017

RUM MED BAD OCH KASSASKÅP

Det ringer fortfarande i Berras telefon och när han svarar är det folk som tror att de har kommit till ett hotell. Nyss ringde en som ville ha ett rum med bad.

 Vi har bara duschkabiner, sa Berra.
 Det går bra, sa mannen.
 En duschkabin alltså, sa Berra. Då antecknar jag det. Ska det vara en säng att ligga i också?
 Det finns väl på rummet, sa mannen.
 Jaså, du vill ha ett rum också, sa Berra. Jag tyckte du sa att det gick bra med en duschkabin.
 Den kan jag väl inte sova i, sa mannen.
 Säg inte det, sa Berra. Vi hade en som slocknade där i förra veckan. I hatt och överrock. Fast han hade tydligen varit ute och festat någonstans
 Det var det värsta, sa mannen.
 Nej, det var det inte alls, sa Berra. Det värsta var att han hade tuggat i sig halva nyckelkortet också. Han trodde tydligen att det var en knäckebrödssmörgås.


 Finns det kassaskåp på rummet? undrade en annan.
 Självklart, sa Berra. Tre stycken.
 Tre? sa mannen.
 Ja, sa Berra. Räcker det eller ska vi sätta in ett extra? Hur mycket pengar hade du tänkt ta med dig?
 Det angår väl inte dig, sa mannen.
 Men det gäller att komma ihåg kombinationen, sa Berra. Slår man in fel kod tre gånger så exploderar det och alla sedlarna färgas röda.
 Röda! sa mannen.
 Ja, eller blå, sa Berra. Vi kan ställa in det på blått om du hellre vill det.


Sedan ringde en och ville beställa ett dubbelrum över helgen.
 Jaha, sa Berra. Är det några särskilda önskemål?
 Med dubbelsäng, sa mannen.
 Varför det? sa Berra.
 Min fru och jag ska fira vår bröllopsdag, sa mannen
 Är det riktigt säkert det? sa Berra.
 Vilket då? sa mannen.
 Att ni är gifta, sa Berra.
 Hur så? sa mannen.
 Det är nog bäst ni tar med vigselbeviset så vi kan kolla, sa Berra. Det här är ett anständigt hotell.
 Det var det dummaste jag har hört, sa mannen.
 Då skulle du höra vad jag får höra när jag svarar i telefon, sa Berra.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera