måndag 23 december 2019

EN (MYCKET) GAMMAL JULHISTORIA


Kvällen före julafton ringer telefonen hemma hos föreståndaren för stadens systembolag. En artig röst frågar:
-Förlåt att jag besvärar, men jag undrar bara när ni öppar igen efter julhelgen.
-På tredjedag jul klockan nio, svarar föreståndaren.

På julafton ringer det igen:
-Uschäkta, e´re chefen för systemet?
-Ja.
-När öppnar ni efter jul?
-Tredjedag jul klockan nio.



På juldagen upprepas samtalet och föreståndaren tycker sig nu höra att det är samma person som frågar.
Svaret blir detsamma:
-På tredjedag jul klockan nio.



På annandag jul ringer det på nytt och nu är telefonmannen så berusad att det är med stor möda föreståndaren lyckas uppfatta hans fråga om när systemet öppnar.
-I morgon klockan nio har jag ju sagt. Men nu har ni ringt och frågat samma sak i fyra dar och ni låter så berusad att det nog inte är lämpligt att ni kommer in och försöker handla i morgon.
-In? säger mannen. Jag vill inte in. Jag vill ut. Jag har blivit inlåst på systemet.


1 kommentar: