måndag 15 april 2024

BLEKETS SKOLA I UDDEVALLA

 


Blekets skola i norra Uddevalla på en bild från 1975. Fotografen har stått i korsningen av Blekevägen och Helenedalsvägen men tyvärr inte fått med hela byggnaden. Man ser i alla fall de tre fönstren till skolsalen på andra våningen där jag började i första klass på hösten 1951. Så vitt jag minns fanns där också slöjdsal och vaktmästarbostad på samma våningsplan. Därunder låg tre klassrum utefter en lång korridor samt materialrum och matbespisning, kallad Koket. Utedasset på baksidan vill man helst glömma.
Jag gick första och andra klass för Annie Henriksen som var gift med vaktmästaren och bodde på skolan. I tredje klass fick vi Elsa Bernvik-Hansson. Andra lärare på den tiden var Stina Gustafsson och David Herbo.
Skolan byggdes 1887 och totalförstördes i en brand den 28 december 1993.



1 kommentar:

  1. Jag gick där i första och andra klass.
    Min omtänksamma fröken hette Elsa Råhnevall
    Inga-Lill

    SvaraRadera