fredag 31 maj 2013

BERRAS BENSIN BILLIGAST OCH BÄST

Telefonen fortsätter att gå varm hemma hos Berra. Det är folk som tror att de ringer till en bensinmack, och Berra har för länge sedan gett upp försöken att förklara att de slagit fel nummer.


-Hur mycket kostar bensinen i dag? var det en som undrade.
-En krona mindre än i går, sa Berra.
-Det var väldigt, sa mannen.
-Vi är billigast i stan, sa Berra.
-Ja, men hur mycket . . . sa mannen.
-Och inte nog med det, sa Berra. Vår bensin är bäst också.


-Hur kan du påstå det? sa mannen.
-Jag ska berätta en sak för dig, sa Berra. Men du får lova att inget säga till någon.
-Jaha, sa mannen.
-I förra veckan kom det in en pensionerad småskolelärarinna från Grästorp och fyllde tanken. I dag på morgonen var hon tillbaka och tackade. Hon hade åkt hela vägen från Grästorp bara för det.,
-Varför då? sa mannen.


-Hon har en gammal Wolsley med träratt från 1962 och berättade att hon alltid hade varit så irriterad på dom där skyltarna som det står 90 på, för hon kommer aldrig upp i det. Men sedan hon fyllde tanken med vår bensin går bilen som ett spjut och hon hinner inte läsa några skyltar alls. Hon är direkt livsfarlig, men du kan lita på att det är krut i bensinen. Rena raketbränslet, sa Berra men då hade mannen redan lagt på.


Men knappt hade han gjort det förrän det ringde igen.
-Vad kostar bensinen i dag? var det en dam som undrade.
-Pengar, sa Berra. Vi tar även kort, men då måste du kunna legitimera dig.
-Det räcker väl med körkortet, sa damen tveksamt.
-Nja, sa Berra. Det kan du ju ha stulit eller lånat från vem som helst, för det går ju aldrig att känna igen någon ändå. Det vet man ju hur folk ser ut på sinn körkortsbilder.


-Men jag har . . . försökte damen.
-Vet du förresten vilket som är det värsta körkort jag har sett, sa Berra.
-Nej, sa damen.
-Det var en som hade satt en schimpans i en fotoautomat och tagit på honom skärmmössa och solglasögon.


Då blev det tyst i luren i flera sekunder, och sedan sa damen tveksamt:
-Sådana kort godkänns väl inte i Sverig. Man får varken ha huvudbonad eller mörka glasögon.
-I Sverige nä, sa Berra. Men det här var en utlänning. Från Kuala Lumpur. Vet du var det ligger?
-Nej, sa damen. Och jag bryr mig inte om det heller. Jag skulle bara fråga hur mycket bensinen kostar.
-Jaså, hur mycket, sa Berra. Det var en annan sak. Jag tyckte du frågade vad den kostade. Det var därför jag svarade pengar. Eller om du vill betala med kort.
-Jag vill nog inte tanka hos er alls, sa damen och la på luren.


Strax därpå ringde en man och frågade efter bensinpriset.
-Det beror på, sa Berra.
-På vad? sa mannen.
-På när du kan komma, sa Berra. Kommer du direkt hit inom tio minuter kan du få för 12 kronor litern. Kommer du senare blir det 15. Och efter lunch tar vi 20.
-Vad är det för snack sa mannen. Hur kan det skilja så?
-Världsmarknadspriset, sa Berra. Det varierar kraftigt i dag. Det är tyvärr inget vi råder över.
-Så kan det väl inte gå till, sa mannen.
-Jo, sa Berra. Det är marknaden som styr. Precis som på börsen. Köper du Ericsson för 80 spänn på morgonen så kan dom vara nere i 75 före kvällen. Eller ha stigit till 85. Det är likadant med bensinen numera. Man vet aldrig i förväg.
-Du är väl inte riktigt klok, sa mannen.
-Förmodligen inte, sa Berra. Jag köpte Telia för 80 en gång i tiden Nu är dom nere i 45. Jag känner mig jättedum. Så du har nog rätt. Hallå., hallå, vart tog du vägen?
Så där har det hållit på ett tag nu. Berra vet inte riktigt vad han ska göra, men än så länge svarar han i alla fall när det ringer.

1 kommentar: