tisdag 5 november 2013

NÄR BRASSARNA KOM TILL STAN

Det brasilianska landslaget hälsar publiken på Rimnersvallen 1958.
Jag var 14 år och stod och kickade boll med några jämnåriga kamrater i korsningen av Egersbergsvägen och Hedegatan i Uddevalla. Det var en helt vanlig dag i början på juni 1958. Det enda ovanliga var att fotbolls-VM skulle börja några dagar senare med en match mellan Brasilien och Österrike på Rimnersvallen några hundra meter därifrån.
Plötsligt kom en bil i hög fart och tvärbromsade så gruset stänkte. Vi trodde det var en arg gubbe som skulle skälla på oss för att vi spelade boll på gatan. I stället stack en blond, medelålders man med vänlig uppsyn ut huvudet och frågade efter vägen till Rimnersvallen. Vi förklarade hur han skulle köra. Utför ”himlabacken” och till vänster. Samtidigt såg vi att de övriga i bilen var mörka i hyn och att ett par av dem hade träningsoverall.
Det dröjde några sekunder innan vi fattade.
Brassarna!
Sa vi sedan till varandra och sprang efter ner till Rimnersvallen.

Klipp ur Bohusläningen efter brassarnas träningsbesök i Uddevalla.

Så börjar första kapitlet av min nya bok ”Kuriren, Bohusläningen och jag”. Det handlar om VM-matchen mellan Brasilien och Österrike på Rimnersvallen 1958 och vad som hände runt omkring detta det största idrottsevenemanget i Uddevallas historia.
När brassarna tränade på Rimnersvallen tre dagar före matchen skrev de autografer åt alla som ville ha. I truppen fanns en 17-åring som hette Pelé och skrev så här i mitt autografblock.



VM-matchen i Uddevalla tände också intresset hos mig när det gällde yrkesval. Året därpå gick jag upp på Kurirens redaktion och engagerades som radskrivare, något som blev början på mer än 50 journalistår i Uddevalla.



Boken heter alltså ”Kuriren, Bohusläningen och jag” med underrubriken ”Ett stycke tidningshistoria från Uddevalla”. Den innehåller 12 kapitel på sammanlagt 162 sidor med ett hundratal illustrationer i form av bilder och tidningsklipp. Den är utgiven på Recito förlag och finns att köpa på www.litenupplaga.se/1218 för 226 kronor inklusive frakt. Den säljs även på andra boksajter eller kan rekvireras via bokhandel.
Det går också bra att ringa mig på 0522-105 99 eller mejla till gujohans@telia.com så tar jag hem och säljer boken fraktfritt inom Uddevalla för 210 kronor och signerar den för den som så önskar.

PS: Denna bok är nu helt slutsåld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar