onsdag 27 november 2013

RETORIKENS MÄSTARE

Få människor har gått till historien för så många citat som Winston Churchill.
Som talekonstens och formuleringarnas mästare fick han till och med Nobelpriset i litteratur 1953.
I Akademiens motivering hette det bland annat: ”för hans briljanta retorik för att försvara upphöjda mänskliga värderingar”.


Han hade andra sidor också. Det var ingen hemlighet att Churchill drack kopiösa mängder whisky, men även detta kunde han prata bort. Själv brukade han säga:
– Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning. Men det har ingen läkare heller.
En annan variant var:
– Jag har fått ut mer av alkoholen än vad alkoholen har fått ut av mig.


Och när han till allmän häpnad bytte parti från de konservativa till liberalerna sa han:
– En del byter åsikter för sitt partis skull, andra byter parti för sina åsikters skull.


När han en gång återfick sin plats i parlamentet kom en av hans politiska motståndare fram till honom och sa:
– Jag antar att ni kommer att fortsätta tjäna de mäktiga intressen som kontrollerar er röst här i parlamentet.
Churchill tittade på honom och grymtade:
– Jag skulle vara tacksam om ni ville ha den goda smaken att lämna min fru utanför det här.


Om sin politiske rival Clement Attlee sa han:
– Mr Attlee är en blygsam man. Men så har han också mycket att vara blygsam över.
Det var samme Attle som han en gång kallade ”ett får i fårakläder”.
Mer om Churchill i denna blogg i slutet på veckan, då han skulle ha fyllt 139 år om han hade levt.

2 kommentarer:

  1. Kanonbok! Bra illustrationer och välskriven. Mitt önskemål för nästa bok är iakttagelser och mild ironi likt farorna med tvestjärtar och liknande minnen, bilderna från gamla Uddevalla, och skriver om din uppväxt i Uddevalla och lite annat tidstypiskt som sport och tuggumin. Ta hjälp av illustratören till bilder också.

    SvaraRadera
  2. Tack för det. Jag har faktiskt en bok på gång med minnen från uppväxten på 50-talet. Men den är bara påbörjad och kommer nog inte ut förrän nästa år. Just nu har jag precis avslutat min andra bok med journalistminnen. Den heter "Stjärnmatcher, Dynamitlopp och brassesparkar" och är lämnad till tryckeriet. Det är alltså en fristående fortsättning på min förra bok, "Kuriren, Bohusläningen och jag". Kul att du uppskattade Londonboken.

    SvaraRadera