lördag 14 juni 2014

JAKTEN GÅR VIDARE

Jakten på tusenskönor i Bonniers stora lexikon från 1990 går vidare.


En bekant hade nämligen påstått att de små ettriga och aggressiva blomjävlar som breder ut sig alltmer på min gräsmatta inte alls är något ogräs utan går under beteckningen tusenskönor.,
När jag hade tagit fram band 13 Sve-Une och långt om länge bläddrat fram till detta ord möttes jag av följande rad:
Tusenskönor – se Bellis.


Jag ställde då upp band 13 Sve-Uno i bokhyllan igen och tog ner band 2 Bek-Cho. Medan jag bläddrade fram mot bellis kunde jag inte undgå att konstatera att Belgien sedan 1971 är indelat i tre regioner, nämligen Flandern, Vallonien och Bryssel. Vidare fick jag veta att Bel Ami är en roman av Maupassant om en hänsynslös streber och kvinnotjusare samt att belemniter är utdöda bläckfiskar vilkas cylindriska skal finns i avlagringar från jura- och kritperioderna.


Att Harry Belafonte uppgavs vara en amerikansk svart calypsosångare som blev världsberömd 1956 med Banana boat song bekräftade bara vad jag redan visste. Men när jag kom till namnet Bellini blev jag minst sagt häpen. Här framhöll uppslagsverket inte mindre än fem olika personer med detta namn utan att nämna Brasiliens gamle mittback från guldlaget i fotbolls-VM 1958.


Här vimlade av italienska tonsättare och målare från 1400-talet men inte ett ord om den riktige Bellini.
Jag blev så upprörd att jag nästan glömde vad jag sökte, men så föll min blick på en bild av några vita blommor med gröna blad och ordet bellis.


Fleråriga örter med bladlös stjälk och ensam blomkorg, stod det. Tusensköna (Bellis perennis) har gula diskblommor med vitröda kantblommor.
Då slog jag igen boken och gick ut och satte mig på gräsmattan för att syna verkligheten. Det mesta stämde men några röda kanter kunde jag inte upptäcka, så jag drog slutsatsen att detta var någon sorts bastarder eller oäktingar, kanske rent av en floristisk sensation i form av växtrikets rebeller som gjort uppror mot den bestående ordningen och nu helt koncentrerade sig på att försöka kväva min gräsmatta,


Så det slutade som vanligt med att jag inte blev värst mycket klokare om det jag ville veta men att jag fick lära mig mycket om utdöda bläckfiskar, calypsosångare och italienska tonsättare

1 kommentar:

  1. Skönt att veta att du inte är för gammal för att lära dig något, min vän!

    SvaraRadera