fredag 11 juli 2014

FRÅN SKARASLÄTTEN TILL NORDKOSTER

Sitter i den lilla stugan vid havet beredd att lyssna på väderleksrapporten.
Eftersom jag på grund av tankspriddhet har missat väderprognosen under hela veckan har jag bestämt mig för att nu är det skärpning som gäller. Full koncentration på radion och inget annat.


Ett lågtryck närmar sig västerifrån och under natten passerar en kallfront, säger vädermannen. Utsikter till fredag kväll, västra Götaland . . .
Hallå där, utropar man då. Vad är detta? Vart har södra Götaland tagit vägen? Det är ju det som har distraherat mig hela tiden och fått tankarna att fara i väg till Ystad och Österlen och Ölands södra udde och allt vad det var. Nu börjar dom med västra Götaland i stället!


Men det är kanske precis som det ska vara, för det var ju här på Skaraslätten någonstans som alltihop började en gång i tiden, åtminstone det som skulle bli Sverige, om man får tro Jan Guillous böcker om Arn Magnusson. Fast egentligen var det ju den gamle tv-mannen Dag Stålsjö som drev denna tes för en herrans massa år sedan, men då blev han utskrattad av sakkunskapen.
Och egentligen tvistar väl de lärde fortfarande även om de värsta fundamentalisterna har dött undan , tänker jag vidare, medan jag hör vädermannen säga: Bergslagsområdet och södra Norrlands inland.


Nej, det här går inte. Jag får lägga om taktik till kommande dagar. Tills vidare kan jag ju invänta sjörapporten om en stund, så får jag i alla fall veta varifrån vinden blåser och hur mycket.
Observationer klockan 19, säger väderuppläsaren. Nordkoster väst 8 . . .


Kostar, tänker man då. Där är det fint. Dit ska jag åka en dag i sommar. Tåg till Strömstad, båttur till Nordkoster och sedan vandra runt där halva dagen och njuta av naturen. Det får jag inte glömma, tänker jag, men då har vädermannen hunnit ända upp till Pite-Rönnskär och Rödkallen och så är det slut på rapporten.
Ja ja, väder blir det nog ändå, och dessutom borde ett långt liv ha lärt en att man får ta det väder man får, så vid närmare eftertanke är det väl inte mycket att hetsa upp sig för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar