onsdag 9 juli 2014

NY VÄDERPROGNOS

Efter en solig dag utanför den lilla stugan vid havet drar jag mig inomhus och sätter mig vid radion för att kolla om det blir likadant i morgon.


Då säger vädermannen att den mycket varma luften ligger kvar över Sverige och ger fortsatt höga temperaturer samtidigt som en svalare luftmassa närmar sig västerifrån. Utsikter till onsdag kväll, södra Götaland, Öland och Gotland . . .
Öland, tänker man då. Varför åker man inte dit? Det var många år sedan, men vad fint det var där. Till exempel vid Långe Jan, fyren på Ölands södra udde. Där var jag en gång i tonåren när jag hade fått min första kamera och hade lånat en bok om fotografering på biblioteket. I den stod det att när man ska fotogradera runda byggnader ska man ha solen snett bakifrån för då gör skuggan att föremålets rundning framträder.


När alla andra i gruppen plockade upp sina kameror för att fotografera Långe Jan där de stod med solen i ryggen så smög jag i väg ett trettiotal meter åt höger och knäppte min bild därifrån,
Tänk vilka konstiga saker man kan komma ihåg, tänker jag där jag sitter och lyssnar på radion och hör väderuppläsaren säga: Norra Norrlands kustland och inland
Vad är nu detta? Är dom redan där uppe? Undrar vad dom sa om västra Götaland.


Ja ja, vad som hände på Öland på 60-talet kommer jag i alla fall ihåg men att lyssna på vad det ska bli för väder på bohuskusten i morgon klarar jag inte.
Följ den spännande fortsättningen längre fram i veckan.
Ska radiolyssnaren äntligen komma i kapp vädermannen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar