måndag 10 november 2014

UDDEVALLAGYMNASTER FRÅN 30-TALET

Här är några gymnastikbilder som jag hittat i ett av min mammas gamla fotoalbum.


Den första visar ett antal Uddevallagymnaster med min farbror Axel Johansson närmast kameran. Min far Sven Johansson är andre man framifrån i led två från vänster. Båda var med i OS i Berlin 1936, där de ingick i den svenska uppvisningstruppen som två av fyra Uddevallagymnaster. Den här bilden verkar vara tagen i någon av stadens gymnastiksalar med de karateristiska ribbstolarna längs väggen i bakgrunden.
Pappa Sven sålde kol, koks och eldningsolja för And Smith AB i 50 år. Farbror Axel arbetade i Niklassons järnhandel vid torget och var ledare för en elittrupp i Uddevalla Gymnastikförening i många år. Han var också med och bildade Uddevalla Skidklubb på 1930-talet.


Jag förmodar att den här bilden föreställer ungefär samma gäng under någon uppvisning utomhus med strömhopp över bygelhäst. Det var truppgymnastik och uppvisningar i Per-Henrik Lings anda som gällde i Sverige vid den här tiden. Tävlingsgymastiken slog inte igenom förrän på 1940-talet.


Och här är samma trupp uppställd för fotografering med farbror Axel till höger som ledare i långärmad skjorta och slips. Tyvärr har bilden dålig skärpa, men jag tycker mig kunna urskilja min far som den som håller i fanan längst ut till vänster. Alla tre bilderna bör vara från mitten eller andra halvan av 30-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar