måndag 22 december 2014

NÄR KOMMER TOMTEN?

Berra får fortfarande telefonsamtal från folk som vill hyra honom som tomte på julafton.
Om han protesterar frågar dom varför han i så fall har annonserat om att det går bra att beställa jultomte på det här numret.


– Jag såg på webben att det skulle gå bra att beställa tomte om man ringde det här numret, sa en man.
– På väggen? sa Berra.
– Nej, på nätet, sa mannen.
– Vilket nät? sa Berra.
– Internet så klart, sa mannen.
– Det vet jag inget om, sa Berra.
– Kan du inte skicka nån tomte då? sa mannen.
– Alla tomtar är upptagna, sa Berra och la på.


Nästa gång Berra svarade var det en dam som undrade om han hade stort skägg.
– Jag har inget skägg alls, sa Berra.
– Det var konstigt, sa damen.
– Jag har haft mustasch, sa Berra. Men den har jag rakat bort.
– Vi hade nog tänkt oss en tomte med skägg, sa damen.
– Om damen vill kan jag låta mustaschen växa ut igen, sa Berra. Men det tar ju ett par veckor.
– Då är ju julen slut, sa damen.
– Jag kan komma till påsk i stället, sa Berra.


Nästa kund var en högdragen herre som bad Berra beordra fram en tomte och skicka till en viss adress på julafton exakt klockan sexton.
– Du menar sextonhundra, sa Berra.
– Hur sa? sa den högdragne.
– Jaså, jag trodde du var militär sa Berra.
– Nu är jag inte med längre, sa mannen.
– Nej, men du kanske har varit sa Berra.
– Jag menar att jag följer inte din tankegång, sa mannen.
– Det ska du inte vara ledsen för, sa Berra. Det är det många som säger att dom inte gör.
– Var var vi? sa mannne.
– Var du var vet jag inte, sa Berra. Själv är jag hemma hos mig, Och var det för en stund sedan också.


– Jag vill hyra en tomte, sa mannen, nu ännu mer högdraget än tidigare.
– Här finns ingen, sa Berra. Men jag känner en revolversvarvare som är en riktig tomte. Honom skulle du kunna ringa, men han har hemligt telefonnummer.
– Då kan jag väl inte ringa honom, sa mannen irriterat.
– Om du får numret av mig skulle du kunna göra det, sa Berra.
– Ja, sa mannen, Och hur lyder det?
– Men det får du inte, sa Berra och la på.
Sedan orkade han inte svara mer i telefon den dagen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar