fredag 19 december 2014

KAN TOMTEN KOMMA?

Så här i jultid får Berra en massa telefonsamtal från folk som vill hyra tomte. Tydligen har någon med ett liknande telefonnummer annonserat någonstans om detta, men i stället verkar det som om Berra får alla samtalen.


– Kan du ordna fram en tomte åt mig? sa en man med stressad röst här om dagen.
– Tja, sa Berra. Det skulle jag väl kunna om jag ville.
– Det här får gå fort för jag har bråttom, sa mannen.
– Nu ska vi ta det lugnt, sa Berra. Det kan vara farligt att jaga upp sig. Särskilt så här i jultider.
– Ja, ja, sa mannen. Men går det att få hyra en tomte?


– Då måste jag först ta lite uppgifter, sa Berra. Hur många barn har du?
– Två, sa mannen. Men det spelar väl ingen roll.
– Och dom har varit snälla hela året? sa Berra.
– Vad är det här för trams? sa mannen.
– Då skriver jag vet ej, sa Berra. Nästa fråga: Tror du på tomten?
– Det är klart jag inte gör, sa mannen.
– Och ändå vill du att han ska komma, sa Berra.
– Jag vill ju ha en utklädd tomte, sa mannen.
– Det går inte, sa Berra. Här skickar vi inte ut några falska tomtar. Vi anlitar bara den riktige.
– Du är väl inte riktig själv sa mannen och så sa det klick i luren.


Nästa samtal kom från en dam som frågade om det gick bra att beställa tomte.
– När ska han komma? sa Berra.
– På julafton så klart, sa damen.
– Då är dom upptagna, sa Berra.
– Är det sån efterfrågan? sa damen.
– Nej, sa Berra, men då är alla tomtar hembjudna till mig för att äta gröt.
– Vad för slag? sa damen förvånat.
– Risgrynsgröt så klart, sa Berra. Med mandel. Den som får den får diska.
– Jag trodde man blev gift, sa damen osäkert.
– Ånej sa Berra. Så lätt går det inte.
Fortsättning följer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar