fredag 20 februari 2015

ÅK SJÄLV SÅ FÅR DU KÄNNA!

Skid-VM i Falun är i full gång. Men vis av erfarenhet hållar jag mig därifrån.
De gånger jag har besökt VM-tävlingar på skidor har det nämligen fått förödande konsekvenser för de svenska åkarna. 
Folk har insjuknat och bäddats ner på förläggningen med hög feber, de har tappat formen eller drabbats av skador, de har tappat skidorna och de har råkat ut för oförklarliga genomklappningar i spåren.


Därför håller jag mig alltså borta nu för tiden. Och när det gäller själva skidåkningen får jag leva på gamla meriter från press-VM och diverse jippoarrangemang i samband med Vasaloppet.

Där var det mycket fint folk som ställde upp. I loppet för mediarepresentanter och hedersgäster fanns kändisar från både radio och tv, och en gång kom självaste landshövdingen och ställde sig bredvid mig på startlinjen.



Det fick mig att tänka på den gamla historien om Arthur Häggblad. Han var skidkung i slutet på 30-talet och tillfrågades en gång av landshövdingen efter ett lopp hur det kändes:
- Åk själv, gubbjävel, så får du känna, sa Häggblad och gick därifrån.
Men så vågade jag inte säga till landshövdingen den här gången när vi hade kommit i mål. Det skulle förresten ha verkat väldigt konstigt. Dels var landshövdingen en kvinna, och dels hade hon faktiskt åkt själv, fortare än jag dessutom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar