onsdag 11 november 2015

ATT SOMNA MED KUNGEN

Det fins olika knep mot sömnlöshet. Många ligger på rygg och räknar får sägs det. För min del räknar jag svenska kungar eller världsmästare i tungviktsboxning.
Kungarna kan jag tack vare en lärare, som krävde att man för att bli godkänd i historia måste kunna räkna upp samtliga svenska regenter med årtal och allt från Gustav Vasa och framåt.

Erik XIV

Därför ligger jag nu på rygg och blundar när jag inte kan sova och tänker på att Gustav Vasa blev riksföreståndare 1521 och kung 1523 innan han dog 1560 och efterträddes av sina tre söner Erik den fjortonde 1560-69, Johan den tredje 1569-92 och Karl den nionde 1599-1611 med ett sju år långt gästspel av Johans polsk-litauiske son Sigismund däremellan.

Kristina

Så långt går allt som på räls men när vi kommer fram till Gustaf II Adolfs död vid Lützen 1632 blir det lite marigare. Han efterträddes visserligen direkt av sin dotter Kristina men här gäller det att komma ihåg att det var förmyndarregering under Axel Oxenstierna och Per Brahe fram till hennes myndighetsdag 1644.

Tolfte Karl

Via Karl X, Karl XI, Karl XII, Ulrika Eleonora och Fredrik I är vi så framme vid Adolf Fredrik, min personlige favoritkung som regerade 1751-71 och satt hemma på slottet och svarvade snusdosor i stället för att ge sig ut och kriga, innan han åt ihjäl sig på en magnifik brakmåltid toppad med en semla.


Efter Gustav III, Gustav IV och Karl XIII kommer vi fram till Bernadottarna. Här händer det att jag blandar ihop Oskar II och Karl XV. Då får man stiga ur sängen och leta upp boken Alla Sveriges kungar för att få bekräftat att Karl XV regerade 1859-72 och efterträddes av sin bror Oskar II 1872-1907 innan det via Gustav V, Gustaf VI Adolf och Carl XVI Gustaf är dags att gå i mål.


Har man inte somnat då, får man ta till det tunga artilleriet, nämligen tungviktsvärldsmästarna i boxning.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar