fredag 29 juli 2016

SPRÄNGLÄRD KÅSÖR I HÅRDTRÄNING

I den lilla staden Alghero på Sardiniens västkust befann sig kåsören på träningsläger inför sommarens traditionella mångkamp på landet med redaktör S som ständig motståndare


Efter lite allmänna konditionsövningar på Medelhavets strand beslöt han att koncentrera träningen på de tre grenar som sedan gammalt utgör kärnan i mångkampsprogrammet, nämligen pilkastning, frågesport och minigolf.
Det var bara det att hur han än letade hittade han ingen pub som han kunde besöka för att träna pilkastning. Inte heller lyckades han leta upp någon minigolfbana hur han än gick och gick på stadens gator och i dess omgivningar.


Återstod alltså att träna allmänbildning med sikte på den kommande frågesporten. Att Giuseppe Garibaldi var en italiensk frihetskämpe med anknytning till Sardinien visste han redan men det var ju inte säkert att det skulle bli några frågor på denne.
Vad har jag lärt mig mer under vistelsen här nere, frågade han sig själv. Jag har till exempel lyckats ta reda på hur bussarna går i Alghero. Efter att ha besökt informationsbyrån i bottenplanet på ett av tornen i Gamla stan och fått en hel rad broschyrer och tidtabeller i detta ämne skulle jag nästa våga påstå att jag har blivit expert på stadens busslinjer.


Det är kanske inte så troligt att det dyker upp någon fråga på detta i den kommande tävlingen, men man vet aldrig. Skulle det till exempel frågas vid vilken hållplats man ska stiga av om man bor på Hotell Calabona och kommer norrifrån är rätt svar: Hållplatsen utanför Green Hotel med samma namn som detta.

Dessutom vet jag nu också hur man bär sig åt för att handla frukt i affärrskedjan Conad på Sardinien och förmodligen också i resten av Italien. Man skulle nästan kunna säga att det var en dyrköpt lärdom för jag misslyckades första gången så att den stressade handelsmannen i kassan måste ta påsarna och skynda bort till fruktvågen medan kön växte bakom mig. Till nästa gång hade jag lärt mig att leta upp rätt siffror i en tabell och trycka ut en lapp som man häftade fast på påsen.


Nektariner hade nummer 88 minns jag. Så om frågan ”Vilket nummer har nektariner i affärskedjan Conads betalsystem på Sardinien” skulle dyka upp i frågesporten kommer jag att klara det också.
Men det är kanske inte så troligt det heller. Vi får väl se vad som händer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar