måndag 1 augusti 2016

DAGS FÖR ÅRETS MATCH

Sommarens mångkamp på landet mellan redaktör S och kåsören – av många ansedd som Årets match alla kategorier – inleddes denna gång med en telefonkonferens.


Det gick till så att redaktör S ringde till kåsören och sa:
När ska vi ha tiokampen?
 Aldrig mer, sa kåsören.
 Va! sa redaktör S. Blir det ingen tävling i år?
 Jo, men vi kan väl göra som i fjol och nöja oss med tre grenar.
 Det var det jag menade, sa redaktör S.
 Men du sa tiokamp.
 Ja, sa redaktör S. Det är tiokamp men med tre grenar.
 Hur kan de vara det?
 Jag är tiokampare, sa redaktör S. Jag har alltid känt mig som tiokampare och kommer alltid att kalla mig tiokampare. Hur mycket du än förkrymper tävlingsprogrammet.


Kåsören måste motvilligt medge att det kanske låg något i detta. Det som en gång för mer än tjugo år sedan började som en ståtlig kraftmätning i tiokamp över två hela tävlingsdagar med både förmiddags- och eftermiddagspass och grenar som trestegshopp, stenstötning  och stövelkastning, har krympts ihop till en liten endagstävling som på senare år har omfattat endast tre grenar.
I takt med tilltagande ålderdomssvaghet hos kåsören har denne lyckats med bedriften att gradvis förhandla ner programmet, först till sjukamp, sedan till femkamp och slutligen till trekamp.


De båda atleterna enades nu om samma upplägg som i fjol, alltså pilkastning, frågesport och minigolf i nämnd ordning. Med samling framför piltavlan vid stora tallen utanför kåsörens stuga klockan 10.00.
 Om du kan masa dig upp till dess, sa redaktör S.
Må morgonpiggaste man vinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar