fredag 24 mars 2017

ENKELRUM ELLER DUBBELRUM?

För en tid sedan var det en som ringde hem till Berra och frågade om han hade några rum.
Sedan ringde tre man till och sa ungefär likadant. Berra förstod att det hade blivit något fel någonstans.


Men efter ett tag orkade han inte upprepa det, utan när en frågade hur mycket ett enkelrum kostar per dygn svarade han:
Tusen kronor.
 Det var dyrt, sa mannen. Och ett dubbelrum?
– Två tusen, sa Berra.
– Det var konstigt, sa mannen.
– Hur så? sa Berra. Vi kan säga tretusen då.
– Nej, sa mannen. Jag menar att det brukar inte vara så stor skillnad så att ett dubbelrum kostar dubbelt så mycket som ett enkelrum.
– Det är väl inte så konstigt, sa Berra. Dubbelt är dubbelt så mycket som enkelt Och tvåtusen är dubbelt så mycket som ett tusen. Kan du inte räkna?


Sedan ringde en som ville ha ett rum med utsikt åt parken.
– Det har vi inget, sa Berra. Bara åt gatan.
– Det hade jag förra gången men då kunde jag inte sova, sa mannen.
– Du kan få hyra öronproppar, sa Berra. Tio kronor styck. Hur många vill du ha?
– Två förstås, sa mannen.
– Aj aj då, sa Berra. Jag har bara en kvar
– Jag tror jag bokar någon annanstans, sa mannen.
– Ja, gör det, sa Berra. Så slipper du ringa hit och störa oss.


Näste man ville ha ett enkelrum på första våningen.
– Med eller utan barskåp? sa Berra som nu började komma i form.
– Det går bra utan, sa mannen.
– Aha, sa Berra. Du tänker förstås ta med din egen sprit.
– Får man inte det då? sa mannen.
– Detta är ett nykterhetshotell, sa Berra.
– Vad menas med det? sa mannen.
– Att vi kan komma när som helst på dygnet och göra oanmäld dopingkontroll, sa Berra.
– Vem har bestämt det? sa mannen.
– Internationella skidskytteförbundet, sa Berra.
– Du är väl inte riktigt klok, sa mannen.
 Så brukar dom värsta fuskarna också säga när dom åker dit, sa Berra och la på luren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar