fredag 29 september 2017

SPORTSTUGAN OCH EGERSBERG

Här kommer några bilder från norra Uddevalla, knäppta i mitten på 70-talet.
Den första föreställer sportstugan vid Bjursjön som den såg ut 1975. Den byggdes 1931 och har alltsedan dess varit hemvist för Uddevalla Skidklubb, även om en del andra föreningar också hållit till där genom åren. Bilden är alltså tagen några år innan den stora tillbyggnaden i slutet av 70-talet.

Bjursjöstugan.

Och så förflyttar vi oss till badplatsen med bryggor i norra änden av Bjursjön på en bild från 1975. Här höll regementet till med simundervisning sedan simstadion vid Svenskholmarna blivit obrukbar efter en storm på 1960-talet. Då byggde militären den här anläggningen som nu är borta sedan många år,

Bjursjön.

Nästa bild är tagen på Vallmovägen mot korsningen av Egersbergsvägen. Där bodde familjen Ferm i huset rakt fram, med fotbollsbröderna Kurt och Roger och min jämnårige skolkamrat Rune. 
Till höger ses Vallmovägen 6 där jag växte upp på 50-talet. Det huset byggdes av Ivan Qvick 1945 och under de närmaste tjugo åren hyrde mina föräldrar övervåningen. Där bodde min syster Birgitta och jag tillsammans med mamma Ingrid och pappa Sven i två rum och kök. Varmvatten fanns och i källaren hade vi både dusch och badkar.

Vallmovägen.

Här har vi en del av Egersbergsvägen som den såg ut 1975. På 50-talet fanns här barn och lekkamrater i alla hus. Till vänster på bilden bodde familjen Pettersson med barnen Nils-Ove, Morgan och Margareta. Till höger familjen Tamnhed med barnen Inglis, Kent och Bert, bortanför dem Petterssons med barnen Lars och Barbro och i det vita huset bakom flaggstången Janssons med bröderna Hasse och Reino. På det här kortet från 1975 var det mesta sig fortfarande likt.

Egersbergsvägen.

Och här har vi kommit fram till Blekets skola som den såg ut 1975. Huset förstördes i en brand på 90-talet och här har fotografen tyvärr inte fått med hela byggnaden. Men man ser de tre fönstren på utsidan av skolsalen till höger på andra våningen där jag och mina kamrater gick första och andra klass för Annie Henriksen i början på 50-talet. I klassrummet där under gick blivande motocrossvärldsmästaren Håkan Andersson för Stina Gustafsson.


Blekets skola.
(Klicka på bilderna så blir de större.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar