fredag 13 april 2018

I CIRKUSDIREKTÖRENS VAGN

I ett av mina gamla fotoalbum hittar jag flera bilder från Cirkus Scotts besök i Uddevalla hösten 1979. Tillsammans med några cirkusentusiaster, som hade lockat med mig på en av föreställningarna, blev jag inbjuden till cirkusdirektören Käte Bronetts vagn en bit från det stora tältet på grusplanen ute vid dåvarande Folkets Park.


Käte Bronett omgiven av fyra cirkusentusiaster.

Så här såg det ut när några välkända uddevallabor uppvaktade cirkusdirektören. Från vänster: flitige cirkusbesökaren Olle Ryberg, Bohusläningens sportchef Lennart Floodberg, gamle idrottsledaren Arndt Winberg och sporthandlaren Fingal Ryberg.
Och en stund senare kom Fritidsnämndens ordförande Carl-Åke Åkerström och hälsade på.


Lennart Floodberg, Käte Bronett och Carl-Åke Åkerström.

Käte Bronett var en mycket speciell person. Hon tyckte inte om att tilltalas med förnamn, så de flesta som kände henne sa alltid fru Bronett till henne. Personer som hon ogillade sa hon ”du” till, och till dem hon uppskattade sa hon ”ni”. När jag frågade om man får fotografera under föreställningen tittade hon granskande på mig och sa:
-Ni får!
Inte för att vi var det minsta bekanta, utan förmodligen för att hon visste att jag var kompis med Lennart Floodberg, som hon uppskattade mycket för hans stora cirkuskunskaper.
Tyvärr hade jag inte vett att se till så jag själv kom med på någon av bilderna. Jag nöjde mig med att hålla i kameran, både i direktörsvagnen och under föreställningen.

Bröderna Olle och Fingal Ryberg på publikplats tillsammans med Lennart Floodberg.

Och enligt mina gamla anteckningar på kortens baksida var det följande artister vi fick se under denna föreställning den 7 september 1979.


Banda Vidane med lipizzanerhingstar från Spanska Hovridskolan i Wien.

The Two Imresz jonglerar.

The Two Szilagyis i hisnande balandsakt.

Clownnummer med Pius Nock.
Fatima - akrobat och "ormmänniska".

Världsberömde clownen Joe Jackson J:r.

Lyros luftbalett.

Pompoff Family - musikaliska clowner.

Buktalaren Fred Roby med docka.

Los Aguanitos - två bröder som bar varandra på huvudet.

Indiska elefanter.

Clownen Pius Nock cyklar på lina.

Stor final under publikens jubel.

FOTNOT: Cirkus Scott grundades 1937 av de fyra clownbröderna Bronett. En av dem var Bruno, som gifte sig med Käte. Sedan alla bröderna dött i tämligen unga år tog Käte över cirkusen i början på 1950-talet. Hon drev Cirkus Scott från 1952 till en bit in på 1980-talet, då hennes son Francois tog över, alltså han som myntade uttrycket ”största möjliga tyssssstnad”. När Francois avled 1994 efterträddes han av sönerna Henry och Robert.
(Klicka på bilderna så blir de större.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar