fredag 10 maj 2019

CYKEL-SM I UDDEVALLA

1943 avgjordes cykel-SM i Uddevalla. Det var UCA, alltså Uddevalla Cykelamatörer, som i samband med sitt 20-årsjubileum fick förtroendet att svara för linjeloppet över 15 mil som distansen var på den tiden. Loppet gick på en varvbana som mätte 4 840 meter. Det innebar att cyklisterna skulle köra 31 varv och det är här som personerna på det här kortet kommer in i bilden.



Det krävdes nämligen ett stort antal funktionärer från både UCA och andra klubbar för att hålla reda på hur många varv var och en av cyklisterna hade tilllryggalagt.
På baksidan av det här kortet har min far Sven Johansson skrivit ”varvräknare cykel-SM 1943”. Det är han som syns närmast kameran. Bredvid honom sitter hans gode vän och klubbkamrat i Skidklubben Eskil Jurénde tillsammans med övriga varvräknare, strategiskt placerade vid Andes Knapes väg, strax intill järnvägen och en bit ovanför platsen där Söderskolan byggdes några år senare.



Det beräknades att 10 000 åskådare kantade banan som gick förbi Skeppsviken, utför Bodelesvängarna, längs Gustafsbergsrakan, upp till vänster över Höjentorp, ner för Kapellebackarna och under järnvägsviaduken vid Sörkälleparken tillbaka till Anders Knapes väg.
UCA-ledningen med Alf Johansson och Bertil Nilsson i spetsen använde för övrigt samma bana då klubben arrangerade nordiska mästerskapen 1951.


Harry Snell (1916-85) från Borås och Crescentstallet tog sitt första SM-tecken av tio då han vann i Uddevalla 1943. Fem år senare blev han världsmästare i holländska Valkenburg. Crescent marknadsfördes sedan i flera år som världsmästarcykeln i en stor annonskampanj.



Jag minns till och med hur jag som liten grabb fick anstränga mig för att dölja min besvikelse när min far i början på 50-talet kom hem med en pojkcykel av märket Monark till min födelsedag. Det var ju ”världsmästarcykeln” jag ville ha.


1951 kördes alltså NM på samma bana, en tävling mest ihågkommen för att bommarna vid järnvägsövergången på Höjentorp fälldes mitt framför näsan på klungan sedan John ”Johnny Viking” Wickström från Norrköping gått loss strax före. Wickström med en förkrympt arm på grund av polio i barndomen blev stor publikfavorit när han varv efter varv segdrog sig uppför backarna utan att kunna stå upp som de andra. Han höll undan och vann, men det är en annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar