torsdag 11 maj 2023

AMERIKANER OCH RYSSAR

 


En amerikansk bilist hade kolliderat med en hästskjuts långt ute på landsbygden någonstans i mellanvästern. Hästen var så svårt skadad att den tillkallade polismannen tog upp sin revolver och gav den ett nådaskott. Sedan vände han sig till kusken med vapnet fortfarande i handen och sa:
-Nå, är ni också skadad?
-Nej, nej, för tusan. Jag har aldrig mått bättre i hela mitt liv..



En amerikan och en ryss träffades och jämförde levnadsförhållandena i sina hemländer.
Amerikanen sa:
-Jag har en liten bil som jag åker till mitt arbete med. Min fru har en medelstor bil som hon använder till att shoppa. Och så har vi en stor bil i garaget som vi använder när vi åker utomlands.
Ryssen sa:
-Jag tar min cykel till jobbet. Min fru går till fots när hon handlar mat och utomlands åker vi tanks.



Det var på Gorbatjovs tid i Sovjetunionen. Partiordföranden talade inför ett stort auditorium.
-Om ett år ska varje man i Sovjet ha en egen bil.
Alla ställde sig upp och applåderade. Gorbatjov fortsatte:
-Om fem år ska varje man i Sovjet ha en egen lyxbåt.
Alla klappade i händerna och Gorbatjov fortsatte:
-Om tio år ska varje man ha ett eget jetplan.
Då ställde sig en man upp och undrade:
-Bil och båt förstår jag. Men varför ska vi ha eget jetplan?
-Det är väl självklart, sa Gorbatjov. Tänk om du bor i Leningrad och får höra att det finns mat i affärerna i Moskva.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar