torsdag 13 september 2012

ATT BADA BASTU

Hösten är här och därmed bastu.
”Bastubad innebär att de som badar sitter i den uppvärmda bastun tills de börjar svettas”, står det på Wikipedia.
Jag skulle inte ha kunnat uttrycka det bättre själv.


”Under badets gång kan luftfuktigheten ökas genom att man kastar en skopa vatten på bastuaggregatet”, heter det vidare.
Även det kan jag skriva under på.


Jag har badat bastu bakom ett panoramafönster på översta våningen till Hotel Intercontinental i Helsingfors, där man kan sitta och titta ner på de gröna spårvagnarna på Mannerheimsvägen.
Jag har badat bastu längst nere i källaren på Mora Hotell tillsammans med ett stort antal Vasaloppslöpare som tävlade om vem som kunde sitta kvar längst i 100 graders värme.


Jag har badat bastu mitt ute på havet, närmare bestämt längst framme i fören, långt under vattenlinjen på m/s Princess of Scandinavia, medan gamla Nordsjön svallat och brusat mot väggarna.
Och jag har badat bastu i en ljummen skrubb på ett hotell i London i sällskap med ett antal belgiska män och kvinnor, iklädda blommiga Bermudashorts och heltäckande baddräkt.


Men jag har aldrig varit med om ett mer händelserikt bastubad än det som inträffade på ett hotell i mellansverige för en tid sedan. En utförlig rapport följer i denna blogg inom kort.

1 kommentar: