torsdag 11 september 2014

NÄR NÄSTAN ALLA VAR ALIENERADE

Alienation var ordet på modet i slutet på 60-talet. Det förekom i varenda tv-debatt. Och ändå var det inte mer än varannan tittare som förstod vad det betydde, så det var många som satt där och kände sig förfärligt alienerade.


Detta konstaterades i nr 41 av tidningen Se från 1969. Man hänvisade till en vetenskaplig undersökning som hade klarlagt att över en miljon svenskar inte begrep hälften av vad våra makthavare sa.
Här följer nu del två i tidningens snabbkurs för den som vill lära sig tala som en politiker.

Du som är en god fader för dina barn ska inte ringa upp lillgrabbens fröken och säga:
- Nu har ni gett grabbfan bara en tvåa på skrivningen igen, men Hanssons ungdjävlar dom är gullgrisar dom och får femmor.
Du ska i stället säga:
- Det vill synas mig som om en icke helt rättvis kantring skett i betygsfördelningen vid det senaste skriftliga testet. Min son har försummats, under det att man som vanligt kan påvisa en klar prioritering av den unga generationen Hansson.


Du som är en lat make bör inte snäsa av din hustru, när hon önskar din hjälp, med repliken:
- Disken, den skiter väl jag i. Jag har annat att göra.
Du ska i stället säga:
- Disken, tyvärr hinner jag inte engagera mig i denna gren av husets verksamhet. Jag måste ägna mig åt andra aktiviteter.


Du som ska sälja sommarkåken ska inte säga till spekulanterna som ringer och svarar på annonsen:
- Det är en kåk på två rum och gäststuga och utedass och brygga och så hör det en eka till också.
Du ska säga:
- Offerten gäller ett paket, ett weekendpaket.


Du som just nu påtar ner lökar i rabatten ska inte dabba dig inför grannen genom att säga så här:
- Joru, jag kan tala om för dig att i år har vi petat ner en jädrans massa lökar, tulpaner och krokusar och grejer.
Nej, du ska i stället formulera dig så här:
- Jag kan informera dig om att vi i höst satsar mycket hårt på ett synnerligen differentierat lökprogram.


Du som inte vill bada och skyller på vattnet i sjön, ska inte längre säga:
-Nä, jag har ledsnat på den här skitiga sjön.
Du ska säga så här:
- Tyvärr, jag har drabbats av en stegrad aversion mot den accelererande koncentrationen av fosfater i denna sjö.
Och därmed var det slut på kursen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar