tisdag 16 september 2014

SÖRKÄLLEGATAN PÅ 1920-TALET

I min mammas efterlämnade fotoalbum hittar jag inte bara gamla vykort utan naturligtvis också en hel del privata bilder. Dessa skulle kunna gälla som påminnelse till alla att prata med sina föräldrar om gamla fotografier innan det är för sent. Jag har nämligen inte en aning om vilka personerna är på flera av bilderna.
Detta gäller båda dessa foton. Om dem vet jag inte mer än att de bör vara knäppta någon gång på 1920-talet på Sörkällegatan i Uddevalla.


Här ser vi först sex barn fotograferade på trottoaren framför ett av de små trähusen på Sörkällegatans norra sida. Min mor bodde med sina föräldrar på andra sidan gatan i huset Sörkällegatan 4. Hon var född 1914 och skulle möjligen kunna vara den längre av flickorna på bilden men jag är långt ifrån säker.


Det här kortet är taget på lite närmare håll och har bättre skärpa. Förmodligen vid ungefär samma tid och på samma plats. Jag vet dock inte mer än att det måste vara tio av de barn som växte upp på Sörkällegatan på 1920-talet. 
Här verkar de ha fått göra sig fina för fotografen. Titta på pojken till vänster med vit skjorta och slips eller på kompisen bredvid i sjömansblus. De övriga gossarna har snygga tröjor, medan flickorna verkar ha fått ta på sig finklänningen. Det var nog inte de kläder de sprang ute och lekte i. 
Om vi utgår från att kortet är taget i mitten på 1920-talet och att barnen är mellan fem och tio år gamla, så bör de vara mellan 95 och 100 om några av dem lever i dag.
Fler gamla albumbilder följer.

10 kommentarer:

  1. Min pappa, SVEN Algot Andersson, föddes 15 januari 1906. Han växte upp på Sörkällegatan 3. Även om åldersskillnaden var stor (åtta år) så bör han nog sett din mamma någon gång.

    SvaraRadera
  2. Jodå, min mor har allt berättat att din far, eller Loas pappa som hon sa, växte upp på andra sidan gatan. Men eftersom han alltså föddes redan 1906 kan han knappast vara med på något av korten. Det skulle däremot Roy Svensson kunna vara, han med Roysons Orkester alltså). Han föddes 1920, är 94 år i dag och bosatt i Nora. Jag har inte träffat honom på många år, men han har berättat att han och min mamma en gång tände eld i berget så att brandkåren fick komma och släcka.

    SvaraRadera
  3. Jag har ett nästan likadant kort med de tio barnen fast lite mer uppsträckta än på ditt kort. Har även ett par kort till där i alla fall två av barnen förekommer och där min mamma och morbror bl.a. är med. Jag skulle tro att kortet är från slutet av 1920. Mormor o morfar bodde på Sörkällegatan 4, där jag tror alla barnen är födda från 1899-1914. Skall försöka höra mig för om jag kan få fram något mer om de boende vid gatan och de som bodde i huset nr 4.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Men Sörkällegatan 4 kan inte ha varit din mormors och morfars adress. I det huset bodde min mormor och morfar, Anna och Bror Henriksson med sina två döttrar, samt fram till 1936 även mormors föräldrar Charlotta och Gustav Adolf Kärnell. De hade fler barn utöver min mormor, men de var alla döda eller vuxna på 1920-talet. Men det skulle vara intressant att få veta namnen på några av barnen på kortet.

      Radera
    2. Min mormor och morfar hyrde hos Henrikssons.

      Radera
    3. Aha, då förstår jag. Måste ha varit efter 1936, då min mormors föräldrar avled och lägenheten på andra våningen blev ledig. När jag växte upp på 50-talet hette de som bodde där Andreasson.

      Radera
    4. Eller så kanske inte min mormors föräldrar bodde på övervåningen som vi alltid har trott. Inte lätt det här med att försöka utreda vad som hände i gamla tider.

      Radera
    5. Fick uppgiften om att min mormor och morfar flyttade in på övervåningen hos Henriksson som du mycket riktigt skrev. De bodde tidigare i nummer 8, vilket jag missuppfattat. De bodde på 4 fram till pensionen och pensionärshemmen som husen på Stampen kallades stod inflyttningsklara någon gång på 1940-talet. Jag försöker att få fram lite mer om korten på barnen och återkommer om jag får fram något, har en kusin som är född 1922 och kommer ihåg en del från Sörkällegatan. Din mamma och min yngsta moster var båda födda 1914 så de kan ju t.o.m gått i samma klass i skolan. Hette din mamma Astrid eller Ingrid?

      Radera
    6. Min mamma hette Ingrid och avled 2008, samma år som hon skulle ha fyllt 94 år. Hennes lillasyster Astrid var född 1920 men dog redan 1948. Skulle vara intressant om du kunde få fram några namn till korten.

      Radera
    7. Har namn på några av de tio barnen på ditt kort. Du får gärna ringa mig, Ewa Söderberg, lite lättare att förklara på telefon. Mitt telefonnummer är 0524-71507

      Radera