fredag 26 september 2014

UDDEVALLAVYER FRÅN 30-TALET

Jag bläddrar vidare i min mammas efterlämnade fotoalbum och får upp följande bilder:


”Astrid 1931” står det på det här kortet. Här sitter min mammas lillasyster (född 1920) på en gräsplätt som jag först trodde var belägen vid badplatsen i Skeppsviken och i så fall med Svenskholmarna i bakgrunden. Men vid närmare eftertanke kan det ju inte stämma. Det måste vara Lövåsbergets klippor hon har bakom ryggen där hon sitter i gräset snett ovanför det som i dag är Exxonmobil vid Oljehamnsvägen. Det vi ser på andra sidan vattnet är i så fall Badö och inloppet till hamnen som det såg ut 1931. Eller är jag helt ute och cyklar? Tänk om man hade haft vett att fråga sin mor medan hon levde.


Här står min mamma på kanten av berget vid Höjentorp, 18 år gammal 1932. Gamla landsvägen från Sörkällan mot Kapelle var en populär vandringsled för många av den tidens ungdomar har jag förstått. Utsikten här uppifrån var fantastisk, då som nu, med Gustafsbergsvägen ringlande nedanför. Någon bebyggelse att tala om fanns inte varken här eller vid Bohusgården så här i början på 30-talet. Det skulle dröja flera år innan semesterhemmet Bohusgården invigdes 1939.


Här har min mor fotograferats utanför ett magasin i hamnen med beteckningen Anders Smiths upplag någon gång på 1930-talet. Det är säkerligen min far som hållit i kameran. Han var född 1912, började som springpojke hos Smiths i tonåren och arbetade sedan hela sitt yrkesliv på firmans kontor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar