fredag 3 oktober 2014

NYKTERT FOTBOLLSLAG

Vad det här var för ett fotbollslag hade jag ingen aning om när jag hittade detta kort i ett av min mors gamla fotoalbum. Men så råkade jag av en lycklig slump bläddra lite i Tage Berglunds bok ”Minnen och bilder II” från 1993 och där hittade jag plötsligt samma foto.



Så här skriver gamle Oddevoldledaren och Uddevallakännaren Tage:

”Kortet ovan har Arvid Forsberg bidragit med, som bortsett från att det handlar om bollsparkeri visar kända uddevallare i ungdomens dar. Det är Uddevalla Godtemplarungdoms lag vi ser på kortet efter en match mot Västergötlands motsvarighet. En match i Gräsnäs 1931, eller var det 1932, som enligt Arvid slutade med en vinst för Uddevallapojkarna med 5-0.”

Och här finns också namnen på spelarna i laget, som ställde upp för fotografen enligt den tidens rådande system med målvakt och backar längst fram, följda av halvbackskedjan och stående längst bak forwardskedjan.
I främre raden ser vi från vänster Nisse Karlsson, Bertil ”Knaster” Johansson och Sture Johansson, bakom dem Kjell Johansson, Arne ”Knaster” Johansson och Gustav Johansson samt stående bakom dem från vänster Arne Backlund, Gösta Forsberg, Arvid Forsberg, okänd samt Nisse Simonsson.
Tilläggas kan att Gräfsnäs är ett samhälla i Västergötland vid sjön Anten, två mil norr om Alingsås.




1 kommentar: