fredag 20 mars 2015

LARMET GÅR I GRYNINGEN

Efter att ha blivit väckt klockan 04.00 av en helvetesmaskin i form av en klockradio i ett hotellrum i London for jag upp som en raket ur sängen och lyckades efter ett par minuters letande hitta en knapp så att jag kunde stänga av fanskapet.


Tio minuter senare var det dags igen. Dyyyt-dyyyt-dyyyt-dyyyt, bölade det än en gång genom rummet. 
Jag satte mig upp med ett nytt ryck, såg att ljustavlan blinkade 4.10 och bestämde mig för att slita loss hela apparaten och slänga ut den genom fönstret, alternativt kasta den på golvet och ställa mig och stampa på den tills den inte gav ifrån sig ett ljud mer.


Men plötsligt kom jag ihåg var avstängningsknappen satt och nöjde mig med att trycka ner den. Samtidigt anade jag att larmet skulle fortsätta att böla var tionde minut men det bekymrade mig inte för tillfället, bara det blev tyst nu.


Dyyyt-dyyyt-dyyyt-dyyyt lät det mycket riktigt tio minuter senare. Jag vaknade, såg att klockan var 4.20, tystade tillfälligt larmet och somnade om.


Bölandet återkom sedan klockan 4.30, 4.40, 4.50, 5.00, 5.10 och 5.20. Jag sov i intervaller och var tionde minut studsade jag upp och stängde av apparaten.


När larmet gick 5.30 lyckades jag inte somna om direkt när jag hade stängt av det. Då låg jag i flera minuter och sneglade oroligt på ljustavlan. När den visade 5.28 väntade jag bara på att det skulle börja böla igen så jag kunde stänga av larmet för att få en ny frist på tio minuter. 
5.29 somnade jag och väcktes av nya tutanden en minut senare.


Allt detta upprepades sedan fram till 7.00 Då bölade det för sista gången. Sedan blev det tyst men det kändes så konstigt att jag inte kunde somna om längre. 7.30 kapitulerade jag för gott och steg upp. 
Jag begrep dock aldrig varför larmet plötsligt hade slutat tjuta var tionde minut. Kanske hade jag kommit när ytterligare någon knapp som tystat det för gott.
När jag hade varit nere och ätit frukost mötte jag en hålögd man som gav mig en arg blick innan han gick in i rummet intill. Tydligen var det fler som hade blivit väckta var tionde minut av helvetesmaskinen.
Efter att ha vaknat ordentligt satte jag mig på sängkanten och försökte gå igenom vad som hade hänt. Dessa funderingar utmynnade i teorin att den förre gästen i rummet förmodligen skulle upp och passa något tidigt tåg eller flyg och därför hade satt klockan på väckning 4.00 och sedan hade mekanismen stannat där på något sätt.


Jag ägnade den närmaste timmen åt att försöka ändra på detta. Helt lyckades jag inte neutralisera larmet. Men genom att trycka in flera olika knappar samtidigt klarade jag att flytta fram inställningen till klockan 8.00 så jag slapp väckas mitt i natten i fortsättningen. 
Det enda jag inte riktigt begrep var hur jag hade lyckats få bort återuppringningen för nu gick larmet bara en gång och tystnade för gott när man stängde av det.
Jag kunde naturligtvis ha frågat i receptionen. Men där hade jag redan varit kvällen före och klagat på att fjärrkontrollen till teven inte fungerade. Till svar fick jag att jag kunde prova att trycka på knappen till vänster vilket visade sig räcka, så där ville jag inte väcka mer uppseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar