onsdag 30 mars 2016

SOMMARTIDER HEJ!

Nu är det alltså sommartid.
I söndags natt gick vi över genom att ställa fram klockan en timme.
Att det ska vara framåt och inte bakåt tror jag mig nu ha begripit. Åtminstne för tillfället. När det är dags att byta tidszon nästa gång kan det vara glömt.


Vad sådan okunnighet kan leda till har jag ett synnerligen pinsamt minne av.
En gång i tiden var jag nämligen nära att skapa kaos på jobbet när tidningens dåvarande fastighetsskötare skulle ställa om alla klockor och råkade gå förbi mitt skrivbord och fråga hur det var man gjorde nu igen.


Om jag minns rätt hände det när det här med sommartid var alldeles nytt och inte ens normala människor hade hunnit lära sig åt vilket håll klockan skulle ställas.
Fastighetsskötaren skulle alltså gå runt i huset och ställa om samtliga klockor i byggnaden. När han gick förbi min plats frågade han om jag visste åt vilket håll visarna skulle flyttas.
– Bakåt så klart, sa jag.


Det blev starten på en kuslig kedjereaktion som kommer att beskrivas utförligt senare i veckan i denna blogg.
Fräna avslöjanden följer alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar