tisdag 7 juni 2016

BLOTT SVERIGE SVENSKA KORVAR HAR

Jag har bekanta som påstår att de går på fotboll mest för att träffa folk och äta varm korv. Ibland verkar det som om korven i halvtidspausen är viktigare än själva matchen. Och ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att korv är något som spelar en central roll och upptar en stor del av tankarna hos det svenska folket.


På en charterresa till Bulgarien fick jag en gång sällskap av ett gäng unga göteborgare. På väg mellan flygplatsen och hotellet undrade guiden om resenärerna hade några frågor. Då räckte en av göteborgarna upp handen och sa:
Finns det körvkiosker i Bulgarien?
När svaret blev nekande såg alla i gänget mycket bekymrade ut.


Själv tänkte jag inte mer på det, förrän på hemresan två veckor senare. När planet hade tagit mark på Landvetter klev en av göteborgarna ut och stannade högst upp på flygplanstrappan. Där sträckte han armarna mot skyn och ropade:
– En hel special med möcke senap!
Det var tydligen vad han hade tänkt mest på under de två veckorna i Bulgarien.
Utredningen om korvens betydelse för svenska folket fortsätter längre fram i veckan i denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar