fredag 12 augusti 2016

SVETTIG MINIGOLFRUNDA SKAPAR FÖRVIRRING I MÅNGKAMPSVÄRLDEN

Efter de två första grenarna av den stora mångkampen på landet mellan kåsören och redaktör S förflyttade sig de båda atleterna in till stan för att genomföra den avslutande grenen bangolf.


Redaktör S hade visserligen föreslagit mingolfbanan vid den närbelägna campingplatsen men godkände efter en kort diskussion kåsörens förslag att förlägga matchen till den välskötta anläggningen för tävlingsspelare inne i staden. De skulle ju ändå dit in för att hämta pizzor till den efterföljande banketten.


Ett smärre problem uppstod dock redan vid utkvitteringen av scorekortet. En noggrann granskning av detta visade nämligen att där stod att högsta antal slag på varje bana är sju. Eftersom båda atleterna tillhör en generation som sedan urminnes tider har räknat åtta som högsta antal slag skapade detta viss förvirring.


Tävlingsjuryn fick inkallas och antog så småningom följande resolution:
Om någon säger att han ska gå och slå en sjua är han ute i helt andra ärenden än att spela golf och bör ställa ifrån sig både klubba och boll innan han går till verket. Att slå en sjua har således ingenting med golf att göra, och juryn fastslår därmed att högsta antal slag på varje bana liksom vid tidigare mångkamper av denna form är åtta.


Sedan detta var avklarat skred de båda atleterna till verket. Solen stod högt på den molnfria himlen, svetten lackade och det stod snart klart att detta skulle blir ett konditionsprov utöver det vanliga. Och som om det inte vore nog hade banorna dessutom ockuoerats av en massa sällskapsspelare som vimlade över hela anläggningen.


– Det här kommer att ta resten av dan om vi ska ta alltihop i rätt ordningsföljd, sa redaktör S. Vi får hoppa mellan banorna och passa på när någon blir ledig.
Så skedde också. Matchen började i jämnhetens tecken och de båda atleterna följdes åt på de fem först spelade hålen. Sedan slog redaktör S tre åttor i rad, samtidigt som kåsören spikade två av dessa banor.
Därmed var matchen i praktiken avgjord. Resten blev en transportsträcka fram till en glänsande viktoria för kåsören med 12 slags marginal.


– Det var för lättspelat i dag, sa redaktör S. Jag vill ha svåra förhållanden. Regn och rusk med motvind och vattenpölar på banorna. Då kommer min styrka till sin rätt. Jag är en typisk terränggolfare. Det här slöa finliret på släta banor passar inte mig.
– Jag säger ingenting, sa kåsören, Jag tycker resultatet talar för sig självt.
– Dessutom är det ett oskick att inte ta banorna i tur och ordning, sa redaktör S. Hur tror du det skulle ha sett ut om Henrik Stenson hade varit tvungen att hoppa mellan banorna. Han skulle aldrig ha vunnit British Open under sådana förhållanden.



Eftersom hela mångkampen hade genomförts utan publik var det bara de båda atleterna själva som kände till hur det hade gått. Därför var spänningen stor på den efterföljande banketten, där de speciellt inbjudna gästerna väntade på att det sammanlagda resultatet av årets match skulle kungöras.
Redaktör S mumlade då något om att hans blygsamhet förhindrade honom att avslöja alltför mycket men att resultatet som vanligt var i stort sett det väntade.


– Nu förstår jag inte riktigt, sa kåsören. Sitter du här och tror att det är du som har vunnit?
– Självklart, sa redaktör S.
– Jag undrade just varför du såg så nöjd ut, sa kåsören. Driver du med mig?
– Matchen slutade 2-1 till mig, sa redaktör S.
– Nu var jag nära att sätta pizzan i halsen, sa kåsören. Menar du att de där två knappa tursegrarna i pilkastning och frågesport skulle väga tyngre än min glansfulla golftriumf. Har du blivit spritt språngande galen?
– Försök inte, sa redaktör S. Det var jag som vann.


– Men det är ju bara att räkna, sa kåsören. Du vann pilkastningen med två poängs marginal. Samma skillnad i frågesporten gör totalt 4-0 tll dig så långt. Sedan vann jag minigolfen med 12 slag till godo. Jag har alltså vunnit hela matchen med 12-4. Det går väl inte att räkna på något annat sätt.
Därmed lämnar vi årets mångkamp på landet och överlåter åt högre makter att försöka räkna ut resultatet och på så sätt eventuellt skipa någon form av rättvisa.


1 kommentar: